Du kan bla til neste sideBla med piltastene
DebattSkole

Ikke talljuks, men tulletall

HØY Lærertetthet: Når skal Torbjørn Røe Isaksen sørge for et tall som beskriver virkeligheten i klasserommene, spør forfatteren. Her snakker kunnskapsministeren med lærere ved Løren skole. Foto: Terje Bendiksby, NTB scanpix

Det er ikke Utdanningsdirektoratet sin hensikt å trikse med tall eller tegne glansbilder, påpeker avdelingsdirektør Irene Hilleren i et svar til Klassekampens Mari Skurdal 27. august. Hun forsvarer direktoratets bruk av den statistiske konstruksjonen «gruppestørrelse 2». Hilleren mener den er med på «å gi en god virkelighetsbeskrivelse av norsk skole». Det er en interessant logikk, all den tid gruppestørrelse 2 er en teoretisk størrelse, som er ganske fjern fra virkeligheten i det enkelte klasserom. Jeg vil prøve å vise hvorfor gruppestørrelse 2 fungerer som et tulletall som gjør det vanskeligere, ikke enklere, å forstå hvordan norsk skole ser ut.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen