Du kan bla til neste sideBla med piltastene
EssayBrassepop

Fugl føniks

Sambaens tårer: På Elza Soares’ album nummer 35 blan des skitten samba med poetisk post-punk.

Fra Planeten Sult: Som var slik Soares introduserte seg da hun vant en sangkonkurranse på slutten av femtitallet. Foto: Mais Um Discos

Ingen i den store, vide verden fikk vel egentlig med seg opptredenen hennes under åpningsseremonien til sommerolympiaden i Rio for snart fire uker siden. Sannsynligvis fordi Elza Soares knapt var i bildet, satt på en stol omgitt av tre hoftevrikkende kordamer og sang (eller strengt tatt mimet svært dårlig) deler av et femti år gammelt, døvt modernisert bossanummer. Skulle ikke tro at hun nylig hadde gitt ut et av de mest bejublende brasilianske avant-pop-albumene dette årtusenet, men heller at den skrøpelige skikkelsen var fange av det sekstitallet som gjorde henne berømt og beryktet i hjemlandet i utgangspunktet.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?