Du kan bla til neste sideBla med piltastene
EssayGjenutgivelse

En visjon av et psykedelisk Afrika

«Music of Morocco»: Tradisjonsmusikk dokumentert av Paul Bowles, fordi han mente den var i akutt fare for å bli utslettet.

Møte med de lokale, Marokko, 1959: Kanadiske Christopher Wankly (bilens eier), marokkaneren Mohamed Larbi Djilali, Paul Bowles og en folkevogn. Foto: Dust-to-Digital/Library of Congress

En hvit folkevogn har stoppet opp midt i en steinørken. De lokale står stimlet sammen, bilens passasjerer forhører seg med dem. Den lille bilen kjører ikke videre, et problem har oppstått. Året er 1959, vi befinner oss i Marokko, og de som forsøker å kjøre folkevogna gjennom steinørkenen er en utvandret kanadier ved navn Christopher Wankly (bilens eier), en marokkansk assistent, Mohamed Larbi Djilali, og Paul Bowles, den amerikanske forfatteren og komponisten.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen