Det er behov for et tydelig taktomslag i den norsk klimapolitikken etter den nylig inngåtte Paris-avtalen. Mens forurensningen fra industri og landbruk har gått ned de siste årene, er utslippene fra transportsektoren og olje- og gassvirksomheten fremdeles høye. Selv om Norge fremdeles vil ha en olje- og gassindustri, er det mulig å gjøre mye for å redusere klimagassene. Tiltak for å begrense fakling og elektrifisering av installasjonene til havs er viktigst. Elektrifiseringen av Goliat-feltet vil alene redusere CO2-utslippene med opptil 50 prosent. Det tilsvarer det årlige utslippet fra mer enn 50.000 biler. Tidligere i år fikk ABB en milliardkontrakt for kraftforsyning til Johan Sverdrup-feltet, noe som viser at olje- og gassindustrien, vannkraftmiljøet og kraftkrevende industri vil være teknologiske lokomotiver for det grønne skiftet. I transportsektoren er raske endringer like presserende. Det må bygges hurtigtog mellom de største byene (for å redusere flytrafikken), og det må stilles krav til nye biler, for eksempel ved at de fra en gitt dato skal være hybrid, ladbar eller bedre, med nødvendige unntak for yrkestrafikk og særskilte behov.
Les hele Klassekampen på nett
Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.
Står støtt: På tross av dårlige tider viker ikke olje- og energiminister Tord Lien en tomme. Han er sikker på at oljeprisen vil øke og at norsk oljenæring har en framtid.
Olje- og energiminister Tord Lien kjenner på ansvaret ved å lede den norske oljeskuta i høy sjø.
Les hele Klassekampen på nett
Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.