For oss som har småbarn, er adventskalenderen et must. Spørsmålet er, skal barna få en pakke for hver dag, eller åpne en billedluke i en kalender? Dagens barn er neppe helt fornøyd med sistnevnte, for, som jeg hørte noen si, den er uten gaver. Men det er ikke helt riktig. For selv i de adventskalenderne jeg hadde i min barndom på 1960-tallet var det gaver, jeg skjønte det bare ikke.
Men forfedrene mine på 1300-tallet ville ha skjønt det. For dem var nemlig ethvert bilde en kostbar sjeldenhet, ja, noe magisk, som de kanskje bare fikk et glimt av når de var i kirken. Og ikke engang der var disse bildene tilgjengelig hele tida. Som regel var de lukket inne i et alterskap, og bare vist fram på spesielle høytidsdager, for eksempel til jul.
Men når så dørene til alterskapet ble slått opp, omtrent som papplukene på en gammeldags adventskalender, må det ha gått et gisp gjennom menigheten. For det Jesubarnet i stallen som nå åpenbarte seg, var ikke bare en avbildning, det var en tyvtitt inn i paradis.
Kort sagt, for dem var det bildet selv som var gaven. Og det er nettopp her adventskalenderen har sin opprinnelse. Men siden vi lever i en kultur der avbildninger er blitt så vanlig at de ikke lenger oppfattes som en symbolsk representasjon av virkeligheten, men som virkeligheten selv, må vi spe på med små og store gavepakker for at de minste skal bli fornøyde. Problemet er bare om de noen gang kan bli helt fornøyde, siden paradis alltid er tilgjengelig.
Tiden er overmoden for å se nærmere på det glemte kunstnerskapet til Aksel Waldemar Johannessen (1880–1922).
Tommy Olsson
Det er den som vinner krigen som skriver historien, sies det. Det pleide i hvert fall å være sånn, før informasjonskrigen tok over og gikk i fullstendig overdrive.
Kunsthistorien er en annen sak – jeg aner virkelig ikke hva det er som driver fram en konsensus om hva som skal inn i bøkene og bevares for ettertiden. Merk at jeg sier «hva» og ikke «hvem» her, for jeg har ikke noen konspirasjonsteori å lansere – jeg vet at det er tilfeldigheter som avgjør. Men i en verden basert på årsak og virkning er det i grunn fint lite plass for tilfeldigheter – det vi stempler som «tilfeldig» er jo vanligvis de tingene vi ikke har noen form for kontroll over. Og kontroll ser det saktens ikke ut som vi har heller.
Kunsthistorien skriver seg selv, og noen ganger spiser den seg selv. Men i en overbelastet samtid kommer det noen ganger et gjenferd fra den tapte tid og insisterer på at man korrigerer historien en tøddel eller to.
Det tydeligste tilfellet er den samtidige interessen for Hannah Ryggen – et kunstnerskap jeg i ettertid tenker på som et av de mer relevante orienteringspunktene innenfor den nordiske samtidskunsten i tida etter 2000 – enda kunstneren selv gikk ut av tida i 1970.
Noe mindre kjent er gjenoppdagelsen av Aksel Waldemar Johannessen (1880–1922) tidlig på 1990-tallet – et kunstnerskap som overhodet ikke grep inn i noen dagsaktuell faglig diskusjon på den samme måten, men som rokket litt ved vår forståelse av kunsthistorien under de definerende første år av 1900-tallet.
Drankerfamilie: Aksel Waldemar Johannessens motivkrets besto stort sett av skuespillere, fylliker og lastbare kvinner. Her hans «Drankerfamilie» fra 1916.
Kunstnerskapet faller på plass som et oversett kraftverk og møtested for sin egen samtid – det vi nå tenker på som historie, siden det jo faktisk er det. Hvis vi aksepterer denne historien som en lineær progresjon blir det også tydelig at han, i sin tid enestående, narrative ekspresjonisme – med en motivkrets bestående av skuespillere, fylliker og lastbare kvinnfolk, utgjør drivstoffet til en retning som først går inn i høygir i Weimar-republikken ti år senere.
Johannessen døde forholdsvis ung, ved 42, av det menn som maler ikke sjelden dør av: ren rangel. Den intense tilstedeværelsen i dette livet som holder denne motoren i gang; livet selv kan jo noen ganger bli redusert til en tilstand for research for noen av oss, livet i seg er ganske enkelt ikke nok. Kanskje det er sånn hele tida, når jeg tenker meg om.
Kirkebrann: I dette maleriet fra 1918 kan Johannessen, med sine brennende kirker, se ut til å predatere en særnorsk affære, skriver Tommy Olsson.
Gjenoppdagelsen, ved kunstsamler Haakon Mehren, som i ettertid har skrevet flere bøker om Johannessen, fører til en godt besøkt utstillingsrunde gjennom Europa, men på Nasjonalmuseet mener man det meste av dette kan hives. Og det er jo interessant, på en måte. På samme måte som at det er interessant at Edvard Munchs hus ble jevnet med marken. Eller, når jeg først er i gang: At Edvard Munchs vei fortsatt er den der lille stripen bortenfor Ikea på Furuset.
Seriøst, jeg sa fra om det allerede for over ti år siden – det må da for svarte la seg gjøre å plassere den adressen mer sentralt? Må man gi slike ting all sin våkne tid for å få til en forandring? Jeg mener, det er jo det folk gjør. Enten det handler om å bevare Deichmanske bibliotek, eller til enhver pris stoppe Bjarne Melgaard fra å bygge hus.
Burlesk: «Dagen derpå» fra 1916.Foto: Leopold museum
Det er også hva Haakon Mehren gjort – han har sikret oss Johannessen, med eller uten Nasjonalmuseet. Det går jo fort prestisje i den slags – noen på administrasjonen hadde en dårlig dag den dagen. Eller så er det en kollektiv blind flekk et sted. For det jeg ser er fascinerende, fra de finstemte tresnittene – og det er virkelig tre, altså, ikke noens gamle kjøkkenlinoleum – helt fram til de feberhete helvetesvisjonene som dukker opp i kunstnerens siste leveår. Der forekommer det blant annet en kirke som brenner, bak hauger med skjeletter – noe som jo saktens også kan se ut til å predatere en særnorsk affære som ligger noe lenger fram i tid.
De registrerende, nervøse skildringene av alkoholens opp- og nedturer i utelivet er ikke bare elektrifiserende, men åpner også for det sluket som hvert eneste sekund følger oss, siden flere av disse folka fortsatt er å finne rundt omkring i byen. Jeg gjenkjenner flere av dem. Etter at jeg på spøk sa at et maleri åpenbart forestilte Morten Viskum og Unni Askeland, har det blitt umulig å gi slipp på tanken, og nå har jeg opparbeidet meg den smått paranoide tilstanden der de virkelig likner. Og gi meg bare et par dager i fred, så vil jeg hevde at det faktisk er de han har malt.
Det ligger selvfølgelig en personlig politikk bak valget av subjekt, men det er også spor av en ambisjon om å sette den ut i det virkelige liv. Johannessen er aldri bare melankolsk og pessimistisk, selv om han selvfølgelig også er det. Like lite som han utelukkende er det ene eller det andre, og like lite som noen i det hele tatt er det: Maleriene og tresnittene utgjør en serie refleksjoner både rundt det å eksistere, og det å gjøre seg disse refleksjonene.
Alt som foregår innenfor dette livsløpet fra 1880 til 1922 – i en tid da ismene blir knyttet sammen til modernismen og Edvard Munch i høyeste grad til stede, setter dype spor i dette arbeidet.
Men Johannessen er på den andre siden ikke uten humor heller – det burleske ligger aldri langt unna, og noen ganger strekker han seg etter det, sånn som man gjør når det risikerer å bli for ille. Herfra framstår kunstnerskapet som en slags missing link mellom Munch og Arne Ekeland, hvis man skal være overflatisk, men mer enn noe er dette en helt vidunderlig maler, med en helt egen cocktail av uro, ubehag og utsvevelser stilt opp mot forestillinger om harmoni, familielykke og stabilitet – i en tid alt annet enn stabil.
Og det er også en grunn til å se nærmere på ham her og nå – ingen i sitt rette element ville funnet på å beskrive denne tiden som en stille og rolig periode i menneskehetens historie, og verden vil overhodet ikke lenger være den samme etter nyttår. Nå, den er jo aldri det, men dere skjønner hva jeg mener.
Utfordres: Kulturminister Thorhild Widvey (H) får krass kritikk for ikke å inkludere fagbladene i momsfritaket for elektroniske medier. Nå prøver fagbladene å få gjort om på avgjørelsen. FOTO: TOM HENNING BRATLIE
I går sendte Finansdepartementet sin søknad, eller notifisering, av nullmoms for digitale medier til Esa, Eftas overvåkingsorgan i Brussel.
I notifiseringen går det fram at regjeringen bare ønsker at allmenne nyhetsmedier skal omfattes av den nye ordningen, som etter planene skal innføres fra mars neste år.
Tidsskrifter og fagblader, som Teknisk Ukeblad og Kommunal Rapport, skal holdes utenfor. Dette til tross for at disse publikasjonene har hatt momsfritak på papir i over 40 år, på samme måte som for aviser.
– Dette forslaget trekker et helt ubegripelig og kunstig skille mellom helt sammenliknbare nyhetstjenester. Regjeringen hevder de vil skape en plattformnøytral ordning som skal være mest mulig lik for alle. Men resultatet av dette er at en rekke nisjemedier kan bli dyttet utfor stupet, sier Jan M. Moberg, styreleder i bransjeforeningen Fagpressen. Han er også ansvarlig redaktør og administrerende direktør for Teknisk Ukeblad, et fagblad som har 800.000 unike brukere i uka på nett.
Kobler inn advokat
Fagpressen har nå engasjert advokatfirmaet Harboe & Co for å slå sprekker i Finansdepartementets nye nullmomsregime. Advokat og partner Mette Brockmann Bugge reagerer både på prosessen og argumentasjonen som blir brukt for å holde fagpresse og tidsskrifter utenfor.
– Avgiftsmessig har tidsskrifter vært avisenes lillesøstre siden momsfritaket på papir ble innført, sier Bugge.
Hun mener Finansdepartementet med et pennestrøk har endret på kriteriet for å få momsfritak, slik at tidsskrifter og fagpresse kan holdes utenfor. Mens det tidligere var innholdet som var styrende for hvorvidt medier skulle få momsfritak eller ikke, er nå regelen at de må henvende seg til et allment publikum.
– At disse bladene har et begrenset antall abonnenter ligger i saken natur, i og med at de gjerne gis ut av foreninger. Men det betyr ikke at bladene ikke har stor bredde og nyhetsmessig interesse, sier Mette Borchmann Bugge.
Advokaten mener Fagpressen har flere alternativer for å endre regjeringens momsregime for digitale medier.
Henvende seg direkte til Esa, og argumentere for at ordningen gir en uforholdsmessig konkurransevridning.
Appellere til Stortinget om å få saken behandlet på nytt.
Utfordre det kommende momsregimet, slik at en norsk domstol må ta stilling til om det kan være i strid med konkurranseloven.
– Selv om Esa skulle godkjenne notifikasjonen som nå er sendt, så betyr ikke det at løpet er kjørt, sier hun.
– Udemokratisk
Selv om mediepolitikk ligger under Kulturdepartementet, er det finansminister Siv Jensen som har hatt det formelle ansvaret for prosessen overfor Esa. For å få godkjent nullmoms, må regjeringen først overbevise byråkratene i Brussel om at ordningen er i tråd med EØS-avtalens regelverk om statsstøtte.
De siste fire månedene har departementet hatt tett dialog med Esa i en såkalt prenotifikasjons-prosess, uten innsyn for Fagpressen eller andre aktører i mediebransjen. Tidligere i høst ba også Stortinget om å få saken tilbake på sitt bord, slik at det kunne få mulighet til å gi sitt syn på hvilke medier som skal få nyte godt av digital nullmoms. Forslaget ble avvist.
– Prosessen har vært udemokratisk. Faktisk gjør det meg litt trist. Når så viktige spørsmål som pressefrihet og demokrati står på spill, bør det være mest mulig åpenhet overfor de berørte parter. Men vi kan ikke gi oss med dette. Vi vurderer ulike alternativer for å få dette omgjort, sier Moberg.
Han mener regjeringen motsier seg selv når den viser til at nullmoms skal gi økt digital innovasjon, men ikke gjelde for fagblader.
– For Teknisk Ukeblad, som er et kontinuerlig nyhetsmedium på nett, vil dette bety at vi får et kostnads- og innovasjonshinder. Dette vil gjøre det vanskeligere for oss å konkurrere med våre konkurrenter som får momsfritak.
Av Jonas Brække
Regjeringen frykter forsinkelse
Kulturdepartementets statssekretær Bjørgulv Vinje Borgundvaag (H) tilbakeviser at regjeringen har vært udemokratisk i prosessen med digital nullmoms.
– Jeg er veldig overrasket over denne påstanden. Regjeringen har vært veldig tydelig på at det ble foreslått en felles merverdiavgift for papir og e-aviser. Dette framgår også klart i forslaget til statsbudsjett for 2015, sier Borgundvaag.
– Det Fagpressen etterlyser, er større åpenhet om hvilke medier som skulle omfattes av ordningen.
– Vi har jobbet grundig med denne avgrensingen og har foreslått for Stortinget hvordan den skulle utformes. Stortinget vil også ha full anledning til å ta stilling til dette når proposisjonen skal behandles, sier statssekretæren.
Han frykter at innføringen av nullmoms for digitale medier kan bli kraftig forsinket hvis det blir nødvendig å gå flere runder med overvåkingsorganet Esa i Brussel. Etter planen vil søknaden bli behandlet med en forenklet saksgang, noe som vil bety at svaret fra Brussel kan foreligge allerede om et par måneder.
– Hvis Stortinget vil ha en annen avgrensing, må notifikasjonen korrigeres, noe som vil bety at fritaket for elektroniske nyhetsmedier kan bli utsatt, sier Borgundvaag.
Arbeiderpartiets mediepolitisk talsperson Arild Grande gir regjeringen ros for å omsider ha fått av gårde søknaden om nullmoms. Samtidig er han kritisk til at Fagpressen ikke er inkludert.
«Vi inviterte regjeringen til samtaler om hva som bør inkluderes i ordningen, men er ikke blitt involvert. Dermed går saken slik som regjeringen legger opp til», skriver Grande på e-post.