Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Med andre ord

Schibstedavisenes svanesang

Bergens Tidende var blant skaperne av Finn.no. Nå håver Schibsted inn pengene mens hver femte BT-journalist må gå.

Siste dans: Schibsted hevder de satser på sterke redaksjonelle produkter. Veien dit går tydeligvis gjennom stadig mindre redaksjoner, skriver Sigurd Allern. Foto: Christopher Olssøn

Schibsted sparker journalister, kapper i andre redaksjonelle utgifter og legger ned trykkerier. Spesielt hardt går det akkurat nå ut over redaksjonene i Bergens Tidende, men ingen regionaviser går fri. Selv Torry Pedersen, VG-sjef og «gutten med gullbuksene» i Schibsted-konsernets ulike avishus, må kutte i redaksjonen på grunn av raskt fallende papiropplag og sviktende online-inntekter.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?