Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Kommentar

Et forsøk

Den norske essyaistikken har i seg et stort spenn. Men vi kan gjøre det enda større.

Virkelighetshunger: Jeg kan ikke komme på et ord som bedre oppsummerer 2000-tallets litteratur. Spørsmålet er om det beskriver sakprosaen og romanen bedre enn essayet? Det er i alle fall Morten Strøksnes sitt klare inntrykk: Han bemerker at i norsk litteratur synes skjønnlitteraturen, paradoksalt nok, å være mer sulten på verden enn essayistikken.

I dette nummeret trykker vi en kortversjon av Morten Strøksnes’ lange essay fra den ferske utgaven av Vinduet, som har tema essayistikk. Neste uke kan du også lese Vinduet-redaktør Preben Jordal og Vagant-redaktør Audun Lindholm kommentere essaydebatten.

Strøksnes angriper ikke essays som omhandler litteratur – men han peker på det problematiske i at slike essays er dominerende i Norge i dag. Debatten foregripes i Espen Stuelands essaysamling «Falsk tilståelse», fra 2013. Der etterlyser han et essay som mer forpliktet til virkeligheten. Stueland ønsker seg et essay som holder litterær kvalitet, men som også holder vann: Altfor ofte er litterariserende grep en unnskyldning for å uttale seg omtrentlig, kritiserer han. «Lenge har essayisten fått dyrke sine privilegier uimotsagt», skriver Stueland, i en tekst som gir ekko inn i debatten vi nå står i.

Det siste tiåret har båret med seg en vitalisering av sakprosafeltet. Vi har fått historiske sakprosabøker med høyt litterært ambisjonsnivå og dristige fortellergrep (Bergsveinn Birgisson, Tore Skeie), ambisiøse forfattere med utreisetrang, (Mette Karlsvik, Erika Fatland), for bare å nevne noe. Har essayet endret seg i takt med sakprosaen dette tiåret? At spørsmålet stilles, betyr ikke at det ikke finnes hederlige unntak, at det ikke finnes vitale essayister, eller at essays om litteratur ikke er berikende. Den norske essayistikken spenner fra Karin Sveens personlig investerte klasseessays til Tor Eystein Øverås’geografisk oppmerksomme lesninger av litteratur. Den inkluderer Susanne Christensens viltre kulturkritikk og Agnes Ravatns beske samtidsdiagnoser.

Men redaksjoner, publikasjonskanaler, forlag og forfattere kan forsøke å legge til rette for at også annen essayistikk kommer opp og fram.

Tidsskriftene aksler for mye av essayistikken i dag, og essayet i avisoffentligheten er uproporsjonalt ofte essays om litteratur. Dette henger dels sammen med plass, men også med hvordan vi i avisene rekrutterer – fra litteraturvitenskap, og i mindre grad aktivt fra historie, samfunnsvitenskap, biologi. Vi i avisene må ta ansvar for å hente inn andre stemmer, og for å forsøke å dyrke fram sider ved de allsidige skribentene vi huser: Gitt tid og redaksjonell støtte, skal jeg banne på at det bor en verdensoppsøkende, sjangeroverskridende essayist i brorparten av de skrivende i landet.

Dette er lett å si, og vanskelig å få til: Vi snakker om en tidkrevende, og derfor kostbar sjanger. En risikabel sjanger, hvor du må bevege deg ut i personlige eller tematisk krevende, gjerne researchtunge områder, og tro på at stemmen din bærer – eller våge å snakke når stemmen din brister. Mange essays om litteratur gjør dette allerede. Men vi trenger enda flere essays som gjør dette uten å ha litteraturen som ramme.

Essay betyr forsøk. Snarere enn å havne i skyttergravene for å forsvare den ene eller andre arten, burde vi vel prøve å se hvilke grep vi kan gjøre for å berike biotopen ytterligere?

karin haugen