Arbeiderpartiets byrådslederkandidat i Oslo, Raymond Johansen, er bekymret over mediesituasjonen i hovedstaden. Det er få medier som dekker lokalpolitikken kritisk og det er liten oppmerksomhet om de politiske veivalgene Oslos borgere står overfor. Det er en bekymring det er lett å dele. Hans høyttenkning om at vi derfor bør vurdere å innføre politisk tv-reklame er derimot ikke like klok. Den avgjørende innvendingen mot politisk tv-reklame er at det vil gjøre det enda vanskeligere for partier med små økonomiske ressurser å få fram sitt budskap. Allerede i dag får de største partiene mest tid, oppmerksomhet og økonomisk støtte. Innføring av politisk tv-reklame på kommersielle vilkår vil kunne forsterke disse tendensene. Det er heller ingen tvil om at tv er et kraftigere medium enn avisene. Hvis det ikke legges noen begrensninger på reklamemengden, vil et parti med store økonomiske muskler langt på vei kunne få oppfylt sitt behov for direktekommunikasjon med velgerne gjennom tv-reklame alene, noe som er mye vanskeligere å oppnå i avisene.
Outsourcing: Sylo Taraku vil at folk som kommer for å søke asyl i Europa skal henvises til nærområder for å få prøvd sitt beskyttelsesbehov.
– Ideen bak Schengen-samarbeidet er at vi skal ha én felles yttergrense og full bevegelsesfrihet innad. Nå opplever mange at kontrollen av yttergrensen ikke fungerer. Dermed står hele Schengen i fare, sier Sylo Taraku.