Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Fokus

I Facebooks favn

Avishusene mister kontrollen over egne distribusjonskanaler.

VGs digitale inntekter falt i første kvartal for første gang på mange år. VG og eierselskapet Schibsted forklarer nedgangen med «turbulensen som har oppstått i et nettannonsemarked i endring». VG har vært den avisa i Norge som har satset desidert tyngst på nettet, der hovedfilosofien har vært å legge ut artikler gratis, som så skal generere annonseinntekter. Aftenposten har tidligere meldt at en av grunnene til at avisene får mindre gjennomslag for sine saker er endringer av Facebooks algoritmer. Det er åpenbart at de digitale annonseinntektene ikke er den gullgruven mange hadde sett for seg. En artikkel i The Huffington Post viser at digitale annonseinntekter i amerikanske avishus nærmest har stått stille de siste årene, til tross for massive digitale investeringer og satsinger. I 2007 var de samlede annonseinntektene i amerikanske aviser på 45,4 milliarder dollar, hvorav 3,2 milliarder kom fra nett. I 2014 hadde de digitale annonseinntektene økt til 3,5 milliarder. Det er en vekst på 300 millioner dollar, eller 9,4 prosent. En vekst på under ti prosent i løpet av syv år – der man har pøst ut milliarder på nye digitale satsinger – er det nærmeste man kommer en total flopp.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?