Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Kronikk

Den fattige samtidskunsten

Og kunstneren pekte på møblene og sa at det var kunst: Tommy Sørbø om samtidskunstens banalitet.

Vips! I 1991 fant Michelangelo Pistoletto noen møbler i Museet for Samtidskunst, som han stilte ut i overlyssalen. Museet kjøpte møblene tilbake for i overkant av en million kroner. foto: Morten Thorkildsen / Nasjonalmuseet

I disse dager åpner Museet for samtidskunst i Oslo sin nye utstilling «Fattig kunst – rik arv». Utstillingen presenterer verk av kjente kunstnere som ønsker å vise oss skjønnheten ved det trivielle, og kan oppfattes som en motkulturell kritikk av kunstinstitusjonens prestisjetunge monumentalkunst. Problemet er bare at mesteparten av denne fattig-kunsten selv er fullstendig avhengig av de samme institusjonene for å kunne fremstå som kunstverk og ikke som søppel.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?