Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Sjuogtredvebussen

Den går fra Nydalen til Helsfyr. Etter omlegginga fra Kjelsås er den blitt ei rein østkantrute. Kjelsås, Brekke og Korsvoll med tilliggende herligheter er nemlig vestkantgettoer her i øst. Fra Nydalen går ferden ned Maridalsveien, over Bjølsen. I Kongsberggata står nå det siste vognmannshuset som en grinende brannruin etter at Oslo kommune i beregnende mangel på vedlikehold og ettersyn har fått viljen sin. Huset blei plukka fra hverandre på Hadeland i 1860-åra og frakta gjennom Nordmarka med hest og sleda for å bli hjem og base for generasjoner av vognmenn. Et nobelt hus med åpen svalgang i andre etasje. Det har minnet oss om vår opprinnelse her, etter at Turtergården og andre vognmannshus på Bjølsen er blitt revet i Oslo kommunes rivingsraseri. Nå skal dette også naturligvis rives etter en varslet og ønsket brann. Byrådsleder Erling Lae har, etter det jeg veit, meldt Oslo by på i konkurransen som europeisk kulturby. Er denne rive- og la brenne-politikken en form for pervers «oppvarming» til konkurransen? I krysset Maridalsveien/Arendalsgata står Sagene Lunsjbar, et velkjent gammelt vannhull. Den står der nå temmelig ribba, og prega av arbeidene på et nytt boligprosjekt ved sia av. Ryktene vil ha det til at eierne vil rive her også. Men ett sted må grensa gå! I strøket her var det skysstasjon for Nordmarks- og Hadelands-folket i gammal tid. Sagene Lunsjbar rakk å få en funksjon for denne trafikken. Hest og mann kom sjelden lenger på tur verken til eller fra byen. Det blei øl og dram og en påsa havre til gampen i en stall i en bakgård. Ølet har skumma like friskt for ung og gammel i strøket i all den tid. Vi vil ikke akseptere noen annen løsning enn full rehabilitering av Lunsjbaren.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen