Klassekampen har undersøkt hvilke forhold budbilsjåfører i Norge jobber under.
De leverer varer for selskaper de ikke er ansatt i. Budbilsjåfører forteller om ulevelige arbeidskår.
Han kjørte på oppdrag for statlige Bring. Nå tar han oppgjør med rovdrift på selvstendig næringsdrivende sjåfører.
Innleide Bring-bud må betale logo, uniform og bøter selv Må signere taushetserklæring
Advokat i Fagforbundet Kjetil Edvardsen mener Bring-budene burde vært ansatt.
NHO vil ha løyveplikt, hviletidsbestemmelser og mer kunnskap.
RÅKJØR I VARETRANSPORTEN: Det er uakseptabelt at det vokser fram en underbetalt underklasse i velstandssamfunnet, sier Arbeiderpartiets Tuva Moflag.
Mariusz Barburski var sjåfør for en underleverandør av nettbutikken Oda. Det gikk utover både kjærligheten og helsa.
Nå svarer Posten-sjefen om den omstridte kontrakten som Bring-budene jobber under.
Arbeidsministeren sier Bring-budene ikke har makt over egen arbeidsdag.
Fagbevegelsen mener budbilbransjen har blitt en fattigdomsfelle for sjåførene.
Bjørnar Moxnes (R) og Kirsti Bergstø (SV) ber regjeringen rydde opp i arbeidsforholdene for Bring-budene.
Høyre vil regulere budbilbransjen, men etterlyser nyansene.
Samferdselsministeren jakta overlasta trailere i Svinesund. Nå skal han ta varebilene også.
Politiet i Oslo advarer om at det kan være multikriminelle nettverk kjører varer hjem til nordmenn.
Budbransjen tar grep mot kriminelle etter oppfordringer fra politiet og A-krimsenteret.
Venstre vil ha strengere regulering av budbilbransjen.
Småbedriftene mener politiet skjærer alle over én kam.
Miljøpartiet De Grønne vil følge opp avsløringer om budbilbransjen.
Fagforbundet vil at sjåfører som hovedregel skal ansettes. Behov for fleksibilitet, sier Posten.
Mustapha El Kaiss Benblal jobbet én dag for en underleverandør av Oda. Så politianmeldte han arbeidsgiveren sin.
Norges Lastebileier-forbund mener useriøse ødelegger.
Rødt mener regjeringen bør være flau over stoda i Bring.
Fremskrittspartiet foreslår en nøytral budbilmodell.
Mona Fagerås (SV) har ikke tillit til styret i Bring.
Arbeiderpartiets Trine Lise Sundnes mener forholdene i budbilbransjen er uverdige.
Senterpartiet vil unngå et A- og B-lag i arbeidslivet.
• Pålagt to års karantene etter Postnord-jobb • Jobbet tolvtimersdager • Fikk ikke lønn
Tidligere underleverandører av Posten og Bring er dømt i Oslo tingrett.
Postnord-sjåfør jobber elleve timer per dag og løper fra dør til dør for småpenger.
Budbilsjåførene jobbet opptil 14 timer i døgnet. De har ikke fått lønna de hadde krav på.