Det var en trist erkjennelse som falt i redaksjonen denne uka: Jeg vegrer meg for å bruke tankestrek. Jeg og. Jeg og. Jeg og. Språkmodellene og samtalerobotene har tatt hevd på vårt glade tenketegn. Og i frykt for å bli forvekslet med kyborger, har vi satt språklige håndjern på oss selv. Det skal nemlig være et kjennetegn ved tekster kokt sammen av kunstig intelligens, at tankestreken blir brukt korrekt – i motsetning til setninger skrevet av vanlige dødelige, som særdeles ofte kan plumpe til med en tarvelig bindestrek - isteden. Ja, vi vet at denne uroen har ulmet en stund i språkkretser og intellektuelle diskusjonsfora på Reddit og Linkedin, men nå har det gått for langt, og vi er her for å ta tegnet tilbake med makt. Du vet ikke hva du har før du mister det. Hei, få tilbake tankestreken min! VHS
Du må være abonnent for å lese denne artikkelen
Allerede abonnent? Logg inn


