Kronikk

Et spørsmål om tillit

Vi ser en ny form for maktallianse, der teknologi, statlig tvang og geopolitikk smelter sammen. Midt i dette står det norske Oljefondet.

Trojansk hest? Det er både risikabelt og dypt uansvarlig at Oljefondet investerer i selskaper som Palantir, skriver kronikkforfatteren. Her fra en protest mot Palantir i Berlin. Foto: Odd ANDERSEN, AFP/NTBTrojansk hest? Det er både risikabelt og dypt uansvarlig at Oljefondet investerer i selskaper som Palantir, skriver kronikkforfatteren. Her fra en protest mot Palantir i Berlin. Foto: Odd ANDERSEN, AFP/NTB

Det som ved første øyekast kan virke som en rekke uavhengige hendelser – Trumps gjentatte interesse for Grønland, Silicon Valleys politiske nettverk, Palantirs sentrale rolle i amerikansk sikkerhetspolitikk, og Oljefondets investeringer i noen av verdens største teknologiselskaper – henger tett sammen.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kronikk

Mens mangfol­dige fellesskap feirer hverandre, bygges innsatsen mot hatkri­mi­na­litet ned.

Nå er det slutt på kubansk sovjet-kommunisme – ti år for seint, etter ekstremt press fra USA.

ICC har interne og eksterne problemer. Norge bør bidra på begge områder.