Homo politicus

Eventyret som ble et mareritt

Det har lite å si om det er Høyre eller Arbeiderpartiet som styrer oljelandet. Kan unge aktivister redde oss?

Illustrasjon: Knut Løvås Illustrasjon: Knut Løvås

Glad jeg snart skal dø» er en overraskende overskrift på et intervju med en mann hyllet som mesterhjernen bak suksesshistorien om det moderne Norge, nemlig olje­eventyret. Han heter Farouk Al-Kasim, er opprinnelig fra Irak, kom til Norge i 1968 og ble en sentral rådgiver for regjeringen da Phillips Petroleum 23. desember 1969 meldte at de hadde funnet verdens første kommersielt drivverdige oljefelt i Nordsjøen. Feltet fikk navnet Ekofisk, og skulle vise seg å bli et av verdens største, operativt den dag i dag.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Homo politicus

Vi trenger en demo­kratisk samtale om hva slags stabilitet penge­po­li­tikken skal sikte mot.

Det er mange effektive måter å kutte i utgiftene på om man godtar at belast­ningen flyttes til individet.

Unge menn speiler sin avmakt i et dårlig selvbilde. Finnes det en vei hinsides volden?