Teater

Grense­spren­gende galskaps­prosjekt

Mange vil elske denne forestillingen, og mange vil hate den – helt i Margit Sandemos ånd.

Intimt og spektakulært: Galskap og sex er noen av mange ingredienser i «Sagaen om Isfolket» på Nationaltheatret. Her er Hanna-Maria Grønneberg, Ibrahim Fazlic, Nora Frølich og Jacob Jensen. Foto: Erika HebbertIntimt og spektakulært: Galskap og sex er noen av mange ingredienser i «Sagaen om Isfolket» på Nationaltheatret. Her er Hanna-Maria Grønneberg, Ibrahim Fazlic, Nora Frølich og Jacob Jensen. Foto: Erika Hebbert

Sagaen om Isfolket

av Margit Sandemo 

Nationaltheatret, Oslo

Dramatisert og regissert av Oda Radoor og Simen Formo Hay

Scenografi og videodesign: Eilif Fjeld

Komponist, video og lyddesign: Tobi Pfeil

Kostyme: Alma Walderhaug Brosten

Med: Jenny Mueni Ndunda, Ingjerd Egeberg, Ibrahim Fazlic, Jacob Jensen, Nora Frølich m.fl

Spilles til 19. mars 2026.

Aldri har jeg sett Nationaltheatret så fullt. Det er lang kø utenfor, og det vrimler i foajeen. «Sagaen om Isfolket» har tiltrukket seg Margit Sandemo-fans fra fjern og nær: Over halvparten av billettkjøperne er fra utenfor Oslo. Inne i salen er hver eneste balkong stappfull – ja, det er til og med plassert publikummere i to stillas på hver side av scenen. Det summer i stemmer og klirrer i vinglass rundt meg, lyser dunkelt og rødt fra scenelampene i taket. Stemningen er trolsk, med silhuetter av furutrær i bakgrunnen og et foruroligende, buldrende lydbilde.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Teater

Teater

Snødron­ninga

Ei komplisert historie der oppleving og magi blir viktigare enn sjølve forteljinga.

Teater

Les Miserables

Les Misérables er godt gjennomført ­teater, men de kunne utfordret seg selv mer både i tekstlesning og estetikk.

Dans

Láhppon/Lost 

«Láhppon/Lost» en brutal og nervepirrende forestilling om kolonialisme og motstand.