Kommentar

I mangel av mor

Med Ibsens kvinner på terapirommet.

Hun og han: Skuespillerne Friedhelm Becker og Heidelore Kress i en tysk oppsetning av Ibsens «Et dukkehjem» i 1988/89. Foto: Gerd Weiss/Wikimedia CommonsHun og han: Skuespillerne Friedhelm Becker og Heidelore Kress i en tysk oppsetning av Ibsens «Et dukkehjem» i 1988/89. Foto: Gerd Weiss/Wikimedia Commons

Hva har Nora i «Et dukkehjem», Ellida i «Fruen fra havet», Hedda i «Hedda Gabler», Rebekka i «Rosmersholm» og Hilde i «Byggmester Solness» til felles? De er alle kvinnelige Ibsen-figurer som har vokst opp uten mor, slår psykolog Ellen Hartmann fast i den nye boken «Ibsens morløse kvinner». Det er et poeng som så langt ikke har vært viet oppmerksomhet i Ibsen-forskningen. For Hartmann som psykolog er det av stor betydning om en pasient har vokst opp uten mor eller far. Og Ibsens kvinner har noen påfallende likhetstrekk med hennes egne kvinnelige morløse pasienter, fortalte hun da jeg samtalte med henne under lanseringsarrangementet tidligere denne måneden.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kommentar

I boka spinnes nettet rundt Høibys vennekrets til en «Narcos»-liknende fortelling,

Bejings kompro­missløse femårsplan bærer viktig lærdom for resten av verden.

Minneord over Henning Hagerup (1959–2025).