Kommentar

Uvitenhet er en styrke, osv.

Er det riktig å stille ut Noa Eshkols verk når ­folkemordet flimrer over alle skjermer i realtid?

OMSTRIDT: Noa Eshkols verk «Mourning Carpet». OMSTRIDT: Noa Eshkols verk «Mourning Carpet».

For et par dager siden ble jeg invitert, eller oppfordret, til å delta i dagens sit-in-aksjon i rom 76 på Nasjonalmuseet. Aksjonen ligger i forlengelsen av den seinere tids debatt – eller hva man nå skal kalle det, når den avgjørende instans ikke klarer å komme opp med noen substansielle motargumenter og mest mumler – rundt plasseringen av «Mourning Carpet (After the Ma’alot School Massacre)» fra 1974, et teppe av den israelske tekstilkunstneren Noa Eshkol (1927–2007). Det får jeg dessverre ikke til, jeg bor for langt unna, men jeg kan si noe om det.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kommentar

Selv jug og skryt på bar er mer verdt enn kunstig intel­li­gens.

Drammens Teater – et av Norges vakreste – lager ikke teater. Nå har to frigrupper inntatt bygget med en metafo­re­stilling der husets teatermagi våkner til liv.

Alt jeg vil ha, er litt glede i livet.