Noveller

Familie­blikket

Stillheten gjør størst inntrykk i Frida Fliflets debutnoveller.

Speil, speil: Novelle­samlingen «Kan eg sjå på» er Frida Fliflets første bok. Foto: Amanda Iversen OrlichSpeil, speil: Novelle­samlingen «Kan eg sjå på» er Frida Fliflets første bok. Foto: Amanda Iversen Orlich

Frida Fliflet

Kan eg sjå på

Kan eg sjå på

Samlaget 2025, 174 sider

Alle ser på alle – men ser vi hverandre egentlig? Debutant Frida Fliflet lager fra første side relasjonelle speilsaler i novellene sine. I midten av rommet sitter ofte et ungt menneske som er rammet av the family gaze – for eksempel en bunadskledd ung kvinne som kjenner slektens øyne vurdere hennes anstrengte forhold til kroppen og kakestykket foran seg på tallerkenen. «Å spy i bunad er ein kunst» konstaterer hun, der hun sitter i et traust konfirmasjonsselskap med ønske om å forsvinne. Hun vil vekk, og hun vil være like lett som en kolibri eller syltynn som mormor da hun var ung. Hun kaster opp, og klarer ikke å balansere hvor mye av henne som må forsvinne før hun kan begynne å bli seg selv.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Bokmagasinet

Kommentar

Heller ikke verdier kommer gratis.

Essay

Jakobs­bø­kene viser oss hva romanen ennå kan være. La oss lese den sammen før det er for seint.

Nordisk råd

Provo­ka­tøren Mette Høeg er tilbake i Danmark, med mer av det hun kritiserte andre for: navle­be­sku­else.