Nordisk råd

Alt om Mette

Provokatøren Mette Høeg er tilbake i Danmark, med mer av det hun kritiserte andre for: navlebeskuelse.

Selvrefleksjon: Mette Høeg forteller om et grenseløst performancekunstliv. Foto: Serrah Galos/UnsplashSelvrefleksjon: Mette Høeg forteller om et grenseløst performancekunstliv. Foto: Serrah Galos/Unsplash

For ti år siden satte en doktorgradsstudent ved Københavns Universitet fyr på den danske litteraturdebatten. Hun het Mette Høeg, og i en artikkel i Weekendavisen med overskriften ‘Dansk litteratur lider under kvinnelige forfatteres dominans’, innledet hun et korstog mot det hun kalte «innadvendt, navlebeskuende, pikeaktig selvopptatthet» i litteraturen. Bøker innenfor sjangeren autofiksjon satte kjedelig, politisk korrekt innhold over kunstnerisk form, lød kritikken. Som man kanskje kan ane mellom linjene, var Mette Høegs egentlige problem kvinner. Hun klaget over samtidslitteraturens oppheng i «kvinnens kjønn og kropp», og tilsynelatende kunne hun ikke komme på én eneste mannlig forfatter som også lånte stoff fra sitt eget liv.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Bokmagasinet

Kommentar

Heller ikke verdier kommer gratis.

Essay

Jakobs­bø­kene viser oss hva romanen ennå kan være. La oss lese den sammen før det er for seint.

Nordisk råd

Hva trengs den ufarlige, lille skurken til nå?