Bok

Allmuens forsvarer

I sin nye bok går Dag Solhjell til kamp for publikums smak og selvstendighet.

BORGERNES VALG: Lenge var kunstforeningene en bærebjelke i norsk kunstliv. Her den danske billedhuggeren Kai Nielsens utstilling i Bergen Kunstforenings lokaler i Permanenten, 1918. Foto: Atelier KK / Universitetsbiblioteket i Bergen / Forlaget PressBORGERNES VALG: Lenge var kunstforeningene en bærebjelke i norsk kunstliv. Her den danske billedhuggeren Kai Nielsens utstilling i Bergen Kunstforenings lokaler i Permanenten, 1918. Foto: Atelier KK / Universitetsbiblioteket i Bergen / Forlaget Press

Publikum og kunsten. Kunstforeningenes historie i Norge siden 1836

Dag Solhjell

Forlaget Press, 2025

For de aller fleste gallerier og kunstmuseer er besøkstall blitt en besettelse. I sin nye bok «Publikum og kunsten: Kunstforeningenes historie i Norge siden 1836», beskriver kunstsosiolog Dag Solhjell (f. 1941) likevel et paradoks i denne utviklingen: Selv om alle vil ha flere besøkende, er det knapt noen som vil gi publikum innflytelse over kunsten som vises.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Mer fra Klassekampen

Bøker

Bøkene til nobelpris-vinner Laszlo Kraszna­hor­kai er bekmørke – men også komiske, ifølge kritikere

Intervju

Manchester hadde sin Madchester-scene på nitti­tal­let. Med bandet Nonne har vi fått noen Tromsø-gærninger.

Kringsjå

Suraj Milind Yengde setter Black Panthers over Gandhi.