Dagligvare

Mener kjedene skviser de små

Dagligvarekjedenes satsing på egne merkevarer gir forbrukerne mindre å velge i, mener forfatter Anders Nordstad.

FORBRUKERMAKTA: Selv er Anders Nordstad nøye med hva han velger i butikken. Men han mener ikke det er grunn til å være hysterisk. FORBRUKERMAKTA: Selv er Anders Nordstad nøye med hva han velger i butikken. Men han mener ikke det er grunn til å være hysterisk.

– Dagligvarekjedene sier de konkurrerer på pris. Det er bare tull. De konkurrerer på tilgjengelighet og størst mulig del av verdikjedene.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Innenriks

Økonomi

Trump har presset EU inn i en «dårlig deal», men det trenger ikke å svi for Norge, mener LO og NHOs økonomer.

Klima

Folke­retts­jurist Cecilie Hel­les­tveit mener forrige ukes klimaut­ta­lelse fra ICJ også vil få betydning for Oljefondet.

Velferd

Matkøene i Oslo fikk Rødt-politiker og forfatter Mímir Kristjáns­son til å innse at Norge ikke lenger er det sosial­de­mo­kra­tiske anner­le­des­landet det en gang var. I sin nye bok argu­men­terer han for å gjenreise det.