Kunst

De sykes rike

«Livsblod» presenterer en velkjent Munch i en ny, givende ramme.

BLODIG: «På operasjonsbordet» (1902–1903). Foto: Juri KobayashiBLODIG: «På operasjonsbordet» (1902–1903). Foto: Juri Kobayashi

Livsblod

Munchmuseet i Oslo

Står til 21. september.

Edvard Munch formulerte det best – og mest dramatisk – selv: «Sykdom og Galskap og Død var de sorte Englene som sto ved vuggen min.» Også Susan Sontags essay om motsetningen mellom kongedømmene til henholdsvis de friske og de syke, som hun kalte dem, er uforglemmelig. Munchmuseets hovedsatsing i sommer handler om sistnevnte: om hvordan deres rike ser ut i nordmannens kunst, om Munch selv som innbygger i det – og om gjenstandene som preger dette landet.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kunst

Kunst

Där varje stygn andas/Juohke sákkaldat vuoigŋá

Britta Marakatt-Labbas broderier maner fram en fjærlett indre ro.

Kunst

Bonnard og Norden

I form av Pierre Bonnards lysskimrende rom og kvinner ankommer Frankrike Lillehammer – og peker på interessante forbindelser.

Kunst

Savner kunst med breiere slagkraft

Minerva-redaktør Nils August Andresen utfordrer kunstfeltets selvforståelse som demokratisk bærebjelke. Han får motbør fra kulturtopp.