Du vet det der med at «hvis noe er gratis, er det du som er produktet»? Det gjelder (selvsagt) også for apper som kvinner bruker til å loggføre sin menssyklus. Forskere ved Cambridge har funnet ut at appene selger informasjonen videre til selskaper som Google og Meta, som bruker dem for å tilpasse annonser. Data om mensen (og dens uteblivelse), er rett og slett en gullgruve for selskaper som vil markedsføre gravidsmykker, sett for å lage gipsavstøping av gravidmagen (ja, det finnes), handsfree brystmelkpumper og plastfrie bite-sjiraffer. Ingen annen livshendelse, bortsett fra det første boligkjøpet, påvirker nemlig en persons forbruk like mye som en graviditet. Forskerne advarer også om at dataene kan brukes av arbeidsgivere og forsikringsselskaper for å unngå å skaffe seg ansatte og kunder med irriterende kvinnesykdommer, og i USA er en av appene dessuten forpliktet til å bidra med informasjon hvis politiet etterforsker en ulovlig abort. I det hele tatt står det verre til i USA enn i Europa, hvor vi er beskyttet av strengere personvernlovgivning. Men også her jobber selskapene iherdig for å få fatt i din blodige truse. LMS
Du må være abonnent for å lese denne artikkelen
Allerede abonnent? Logg inn