Kunst

Lyset i enden av samtida

En søvnig søndag i Trondheim fikk jeg tilfeldigvis øye på framtida.

FRODIG: Kunstforeningens andre etasje er en eneste tettpakket visuell larm. Foto: Inger Marie BakkenFRODIG: Kunstforeningens andre etasje er en eneste tettpakket visuell larm. Foto: Inger Marie Bakken

Fremtiden

Utstilling av elever ved Trondheim kulturskole

Trondhjem Kunstforening

Sto til 16. juni.

I ettertid prøver jeg å finne ut hvor mange personer som faktisk er involvert i denne på alle måter frodige manifestasjonen, men det lar seg ikke gjøre, og det er heller ikke så viktig; jeg tenker en inspirert gjetting ender et sted pluss-minus 70–80 pers. Godt over middels flere enn ved en hvilken som helst internasjonal biennale. Men det kan tenkes at det er antall arbeider som forvirrer – det kan være 30–40 eller enda færre, gitt at de har jobbet hardt. Men uansett: mange. Kunstforeningens andre etasje er en eneste tettpakket visuell larm, kunstnerne – det gir ikke særlig mening å namedroppe noen heller, absolutt alt stikker ut – er under 20, og de er jo, hvordan man enn snur på det, faktisk den framtida man bruker som sammenfattende tittel.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kunst

Kunst

Det hun sa

Lotte Konow Lunds kunstnerskap viser hvordan «upassende» følelsesutbrudd også kan være presise maktanalyser.

Video

Body Framed

«Body Framed» viser kvinnekroppen som en arena for livslang kamp.

Kunst

Gjennom årstidene. Christen Sveaas’ Kunst­stif­telse

Hvorfor skal en samler med eget museum stille ut kunsten sin også på en institusjon få mil unna?