Kunst

Lyset i enden av samtida

En søvnig søndag i Trondheim fikk jeg tilfeldigvis øye på framtida.

FRODIG: Kunstforeningens andre etasje er en eneste tettpakket visuell larm. Foto: Inger Marie BakkenFRODIG: Kunstforeningens andre etasje er en eneste tettpakket visuell larm. Foto: Inger Marie Bakken

Fremtiden

Utstilling av elever ved Trondheim kulturskole

Trondhjem Kunstforening

Sto til 16. juni.

I ettertid prøver jeg å finne ut hvor mange personer som faktisk er involvert i denne på alle måter frodige manifestasjonen, men det lar seg ikke gjøre, og det er heller ikke så viktig; jeg tenker en inspirert gjetting ender et sted pluss-minus 70–80 pers. Godt over middels flere enn ved en hvilken som helst internasjonal biennale. Men det kan tenkes at det er antall arbeider som forvirrer – det kan være 30–40 eller enda færre, gitt at de har jobbet hardt. Men uansett: mange. Kunstforeningens andre etasje er en eneste tettpakket visuell larm, kunstnerne – det gir ikke særlig mening å namedroppe noen heller, absolutt alt stikker ut – er under 20, og de er jo, hvordan man enn snur på det, faktisk den framtida man bruker som sammenfattende tittel.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kunst

Kunst

Där varje stygn andas/Juohke sákkaldat vuoigŋá

Britta Marakatt-Labbas broderier maner fram en fjærlett indre ro.

Kunst

Bonnard og Norden

I form av Pierre Bonnards lysskimrende rom og kvinner ankommer Frankrike Lillehammer – og peker på interessante forbindelser.

Kunst

Savner kunst med breiere slagkraft

Minerva-redaktør Nils August Andresen utfordrer kunstfeltets selvforståelse som demokratisk bærebjelke. Han får motbør fra kulturtopp.