I dag skal tre av direktivene i EUs fjerde energipakke behandles i Stortinget: Fornybardirektivet, energieffektiviseringsdirektivet og bygningsenergidirektivet. Etter at denne saken på nyåret skapte så stor politisk splid at Senterpartiet gikk ut av regjeringen med Arbeiderpartiet, ligger det nå an til at alle disse tre direktivene vil bli innlemmet i norsk lov.
Problemene ved direktivene har imidlertid ikke blitt borte. Én negativ konsekvens er styrkingen og videreføringen av den såkalte opprinnelsesgarantiordningen. Dette kommer som en del av fornybardirektivet. Energiminister Terje Aasland (Ap) har ved tidligere anledninger vært kritisk til opprinnelsesgarantiordningen, og i Hurdalsplattformen tok den daværende regjeringen sikte på å fjerne den. Det var det flere gode grunner til.
Opprinnelsesgarantiordningen kan virke fornuftig, siden den er en merkeordning som skal stimulere til fornybar kraftproduksjon i EUs indre marked. Den går ut på at strømleverandører og -kunder betaler kraftprodusenter for å forsikre seg om at en andel av krafta som produseres er fornybar.
Siden norske kraftprodusenter nesten utelukkende produserer fornybar kraft, har ordningen vært lukrativ for dem. Det samme kan ikke sies om norske industribedrifter, som er storforbrukere av den fornybare krafta. Disse har vært kritiske til ordningen. Opprinnelsesgarantiordningen er nemlig utformet med utgangspunkt i det øvrige europeiske energimarkedet, som i motsetning til det norske i stor grad baserer seg på ikke-fornybare energikilder.
Norske industribedrifter, og da særlig den kraftkrevende industrien, havner derfor i en skvis. Det er hevet over enhver tvil at krafta de bruker i sin produksjon er fornybar. Dermed er det verken hensiktsmessig eller meningsfullt for dem å bruke penger på opprinnelsesgarantier. Like fullt reises det krav fra markedsaktører om å vise til kjøp av disse garantiene for å bevise at krafta som brukes i produksjonen er grønn. Disse kravene vil bare tilta om opprinnelsesgarantien sementeres ytterligere i norsk lov.
Norsk industri har i over hundre år hatt nærheten til billig og fornybar kraft som et konkurransefortrinn. Opprinnelsesgarantiordningen bidrar til å svekke dette fortrinnet, og virker kun fordyrende og destruktivt for industribedrifter som kan spille en viktig rolle i veien mot en mer fornybar fremtid.