Album

Yeuletid

Nok en zoomer basker seg i Y2K-lyd. Med stort hell.

Album

Yeule

Evangelic Girl is a Gun

Ninja Tune/Playground

Om det skulle være noen tvil: Artister fra Generasjon Z – de nå unge voksne som så dagens lys rundt årtusenskiftet – er hodestups forelska i lydsporet til sin egen spedbarnstilværelse. Y2K (Year 2000)-opphenget gjelder ikke bare kjempesvære artister som Olivia Rodrigo, Girl in Red, Lorde og den kule storesøstera Charli XCX, men et mylder av mer eller mindre framoverlente artister. Bare den siste måneden har jeg hatt gleden av å skrive om sterke nye plater fra hyperpop-fenomenet Jane Remover og den britiske klubb-fanebæreren PinkPantheress, som begge dytter sine egne troper fra epoken inn i vår tid.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Album

Tune-Yards

Better Dreaming

Merrill Garbus og Nate Brenner i Tune-Yards (eller tUnE-YaRdS) har en helt egen måte både å mikse stemmer og rytmer på, der kaoset først lander når kaoset vil – eller når du har spilt platene deres nok ganger, og helst ikke i bakgrunnen. For det er en vanskelig tilgjengelig funk her, en leken og feirende funk som kommer til overflaten hvis vi lar den. Noe som er særlig hørbart i midtpartiet, fra «Limelight» til «How Big Is the Rainbow», der Garbus hyller livet og frykter for barnas framtid i samme åndedrag. Eller som hun synger i den ganske så nydelige indiesoul-perlen «Get Through»: We don’t know how we get through, but we do. Enn så lenge.

Eir

Fryden­lundgata

To fra folkemusikktrioen Ævestaden gir ut hver sin sterke soloplate.

Taj Mahal & Keb’ Mo’

Room on the Porch

To veteraner og deres varmt inkluderende folkeblues.