Album

Poetiske selvportrett

To fra folkemusikktrioen Ævestaden gir ut hver sin sterke soloplate.

SKARP PENN: Levina Storåkern har utmerket seg som en svært presis og poetisk låtskriver. Solodebuten hennes er dypt lyrisk og dypt utleverende. Foto: Erik HavnesSKARP PENN: Levina Storåkern har utmerket seg som en svært presis og poetisk låtskriver. Solodebuten hennes er dypt lyrisk og dypt utleverende. Foto: Erik Havnes
Album

Eir

Frydenlundgata

Talik

Album

Levina Storåkern

Månadsvill

Punkt/Koke plate

Eir Vatn Strøm og Levina Storåkern er begge medlemmer av Ævestaden – en av de mest særegne gruppene som har dukket opp på den norske folkemusikkscenen de senere årene. Nå gir de ut hvert sitt soloalbum med bare en ukes mellomrom, der begge bekrefter inntrykket av å være talentfulle musikere som i stor grad går sine egne veier.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Album

Tune-Yards

Better Dreaming

Merrill Garbus og Nate Brenner i Tune-Yards (eller tUnE-YaRdS) har en helt egen måte både å mikse stemmer og rytmer på, der kaoset først lander når kaoset vil – eller når du har spilt platene deres nok ganger, og helst ikke i bakgrunnen. For det er en vanskelig tilgjengelig funk her, en leken og feirende funk som kommer til overflaten hvis vi lar den. Noe som er særlig hørbart i midtpartiet, fra «Limelight» til «How Big Is the Rainbow», der Garbus hyller livet og frykter for barnas framtid i samme åndedrag. Eller som hun synger i den ganske så nydelige indiesoul-perlen «Get Through»: We don’t know how we get through, but we do. Enn så lenge.

Yeule

Evangelic Girl is a Gun

Nok en zoomer basker seg i Y2K-lyd. Med stort hell.

Taj Mahal & Keb’ Mo’

Room on the Porch

To veteraner og deres varmt inkluderende folkeblues.