I god tro

Fiendebildet

Venstresidas motstand mot den katolske kirka synes å være stivnet i rigor mortis.

HVA LIGGER BAK? Vi har fått en pave som vil bidra i den store samtalen i vår egen samtid. Da gjelder det å ikke ha øynene blendet av sine egne fordommer, skriver Eivor Oftestad. Her Pave Leo XIV på Petersplassen i Roma. Foto: Vatican Media via AP/NTBHVA LIGGER BAK? Vi har fått en pave som vil bidra i den store samtalen i vår egen samtid. Da gjelder det å ikke ha øynene blendet av sine egne fordommer, skriver Eivor Oftestad. Her Pave Leo XIV på Petersplassen i Roma. Foto: Vatican Media via AP/NTB

De siste ukene har verdens oppmerksomhet vært rettet mot Petersplassen i Roma. Da pave Frans ble begravet herfra, 26, april, var det fem timers direktesending på NRK 26, med kommentatorer og gjester i studio. En drøy uke senere, 8. mai, ventet media i spenning på røyksignaler fra Det sixtinske kapell mens måkefamilien på taket ble verdenskjendiser. På Dagsrevyen tok den nye paven steget ut til det enorme folkehavet på direkten, og stjal showet fra konge og fedreland på selveste frigjøringsdagen. Hjemme hos oss spratt vi sjampanjekorken i ren begeistring. Men vi er riktignok praktiserende katolikker. Hvorfor all denne oppmerksomheten i norske medier, med statskanalen i spissen?

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?

I god tro

Bok-Norge pumper ut bøker som forsterker nordmenns fore­stil­ling om kulturell overle­genhet.

Hva handlet reak­sjo­nene på solidaritets­markeringen i Kampen kirke egentlig om?

Den siste mogul­hers­keren Aurangzeb står i sentrum for en slags kulturkrig i India.