Dagboka

Dugnad, en livsstil

I dag er det 80 år siden Norge ble fritt fra den tyske okkupasjonen under andre verdenskrig. Krigen etterlot Norge i bolignød. I løpet av krigsårene ble det knapt bygget boliger. For ikke å glemme bebyggelse og byer rundt om i landet som ble brent ned og bomba.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Dagboka

Arbei­der­klasse

Jeg har begynt som sommervikar i Klassekampen. Noe av det første en kollega sa til meg, var at avisa likte godt journalister med arbeiderklassebakgrunn. Faren min var vaktmester, mora mi er ufaglært barnehageansatt. I tillegg er kjæresten min elektriker. Det er rart at min klassebakgrunn plutselig er attraktiv, spesielt med tanke på at jeg skammet meg over den da jeg var liten. Når folk spurte hva foreldrene mine jobbet med, pleide jeg å svare at pappa var egentlig ingeniør, og mamma var egentlig økonom. Men deres utdannelser fra henholdsvis Bagdad og Erbil ble ikke godkjent i Norge da vi kom som asylsøkere i 1999. I dag skammer jeg megmer over skammen jeg bar som barn.

Hårholdt

Popstjerna Sabrina Carpenter lanserte nylig sitt nye album «Man’s Best Friend». Albumcoveret viser Carpenter sittende på kne ved siden av en dresskledd mann, som holder håret hennes i en knyttneve. Det har provosert mange. Bildet, «i kombinasjon med en tittel som referer til menneskets beste venn (en hund) bidrar av åpenbare grunner til å gi coveret en kvinnefiendtlig dimensjon», skrev en debattant i VG. Andre mener coveret er åpenbar satire – en ironisering over Carpenters uheldige tendens til å falle for drittsekker. Det er noe rart ved debatten uansett – som om vi kan argumentere oss fram til et nytt image for den blonde sminkedokka med strømpebånd. Carpenter er jo et produkt. «Det er alltid så morsomt når folk klager.

Sløsing

Eg tykkjer Sløseriombudsmannen er ei nyttig side å følgje med på, for då får eg stadfesta inntrykket eg har av at sløsing i offentleg sektor ikkje er eit så stort problem som nokre skal ha det til. Eg vil heller leve i eit samfunn der sykkelvegar vert bygd, offentleg eigde trehus vert pussa opp og kommunale kinoar er i drift, enn den kalde og sterile verda ombudsmannen ynskjer seg. Særleg er han kritisk til at kunstnarar med offentleg støtte gjer så mykje rart. Eg tykkjer eigentleg og at det verkar som at dei gjer mykje rart, men også mykje bra. Og slik må det vel vere? Eg veit ikkje om Sløseriombudsmannen ynskjer seg kraftige reduksjonar i løyvingane til kunstnarar, eller at dei ikkje skal få lov til å skape kunstverk som han tykkjer ser rare ut. Uansett er eg nok usamd. No er norsk film inne i det filmkritikar Lars Ole Kristiansen kallar den fyrste og einaste gullalder. I Dagens Næringsliv er det fleire som tek til orde for at den gledelege utviklinga som no skjer innanfor filmbransjen, er ein konsekvens av dei rause løyvingane som skjedde då Trond Giske var kulturminister.