Album

Den usøte hevnen

Krakilske Jane Remover er på krigsstien.

JANE REMOVER: Et nettfenomen også kjent som blant annet H8P8GE, High Zoey, Dltzk, Leroy og Venturing. Foto: Brendon BurtonJANE REMOVER: Et nettfenomen også kjent som blant annet H8P8GE, High Zoey, Dltzk, Leroy og Venturing. Foto: Brendon Burton
Album

Jane Remover

Revengeseekerz

DeadAir

Smatt på ordet: hyperpop. Det smaker kanskje umiddelbart futuristisk, men i realiteten er det få subsjangre som har spikret et like skrikende her og nå fast til den popkulturelle sfæren det siste tiåret. Sjangerbetegnelsen favner vidt, med elementer som kan strekke seg fra grisete dubstep og ostedunstende EDM til nu metal, tåkete rap og tyggispop. Det låter typisk overdrevent, vrengt og maksimalistisk, med ett bein i subversiv avantgarde og det andre i mainstreampop på sitt pureste og mest kørka.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Album

Tune-Yards

Better Dreaming

Merrill Garbus og Nate Brenner i Tune-Yards (eller tUnE-YaRdS) har en helt egen måte både å mikse stemmer og rytmer på, der kaoset først lander når kaoset vil – eller når du har spilt platene deres nok ganger, og helst ikke i bakgrunnen. For det er en vanskelig tilgjengelig funk her, en leken og feirende funk som kommer til overflaten hvis vi lar den. Noe som er særlig hørbart i midtpartiet, fra «Limelight» til «How Big Is the Rainbow», der Garbus hyller livet og frykter for barnas framtid i samme åndedrag. Eller som hun synger i den ganske så nydelige indiesoul-perlen «Get Through»: We don’t know how we get through, but we do. Enn så lenge.

Yeule

Evangelic Girl is a Gun

Nok en zoomer basker seg i Y2K-lyd. Med stort hell.

Eir

Fryden­lundgata

To fra folkemusikktrioen Ævestaden gir ut hver sin sterke soloplate.