Interessen som ikke kunne synke

Titaniske tanker

Etter mang en frustrerende badekar-sesjon med for dårlige båter fikk en tiåring i Texas faren sin til å designe en Titanic-badeleike som kan deles i to. Nå selger faren 200 i uka av dem – med tilhørende flytende isfjell. For fascinasjonen for det usynkelige skipet viser seg å ha en vedvarende sterk appell hos barn. The New York Times har snakket med en bunke barn som deler opphenget i det 113 år gamle skipsforliset. De spiser Titanic til middag (bakt potet med stående pølser), kler seg i skipet på karneval, gjenskaper ulykka på Roblox, og selvfølgelig leiker at de er på skipet når det krasjer i isfjellet. Noen ganger går de ned med skipet med vilje, forteller 15-åringen Mia – «livet er kjedelig», de trenger litt dramatikk. Men hvorfor? Både psykologen og samfunnsviteren avisa snakker med, går til døden: Det er en veldig konkret og visuell måte å lære om døden på. På samme måte som barn kan bli fascinert av terrorhendelser eller tsunamier, er det en måte å utforske død på avstand. Og når gryta først er åpnet, er det nærmest utømmelig med detaljer å lære seg. Titanic-barna kan ikke bare navnet på søsterskipet og eierselskapet. De veit antallet passasjerer som overlevde, hvilken av de fire pipene som bare var til pynt og temperaturen i vannet da skipet sank. (705, den bakerste og -2 grader). VHS

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?

Fredag

Avskjed på dopapir

Veid og funnet for lett

Fra skogens spiskammer