Kronikk

Vi kan bruke mer

I spørsmålet om hvor mye hjelp vi kan gi til Ukraina, vises det til handlingsregelen. Det er i beste fall en misforståelse og i verste fall en tilsnikelse.

GNIEN? Handlingsregelen, som sikrer at statsbudsjettet ikke kan bruke mer enn tre prosent av oljefondet hvert år, burde ikke gjelde for hjelp til Ukraina, skriver forfatterne. Her handlingsregelens far – og finansminister – Jens Stoltenberg. FOTO: Christopher OlssønGNIEN? Handlingsregelen, som sikrer at statsbudsjettet ikke kan bruke mer enn tre prosent av oljefondet hvert år, burde ikke gjelde for hjelp til Ukraina, skriver forfatterne. Her handlingsregelens far – og finansminister – Jens Stoltenberg. FOTO: Christopher Olssøn

Vi lever i sikkerhetspolitiske unntakstider. Den regelbaserte liberale verdensorden som vi trodde USA sto som den fremste garantist for, ser ut til å rakne for øynene på oss. Det første og mest umiddelbare offer for dette er Ukraina, som i meget nær fremtid kan bli tvunget til å inngå en fredsavtale som langt på vei vil være en kapitulasjon. Det er en sjelden enighet blant norske politiske partier om at Putin må stoppes og at Norge må gjøre det vi kan for å bidra til det. Men hva?

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?

Kronikk

Der står Norden no – underlagt amerikansk militær okkupasjon og EUs økonomiske diktat. Løysinga ligg ope i dagen.

Uansett hvilken definisjon av antise­mit­tisme man bruker, må hvert tilfelle dømmes for seg.

Det er på tide å rydde opp litt i premissene for en videre diskusjon om skolens læreplaner.