I god tro

Selektiv empati

Dehumanisering muliggjør folkemord ved å begrense vår menneskelige medfølelse.

ILLUSTRASJON: KNUT LØVÅS ILLUSTRASJON: KNUT LØVÅS

Verden har nylig markert den internasjonale holocaustdagen, 27. januar. Det handler om et folkemord vi ikke må glemme. Samtidig har vi behov for fortsatt å undersøke ikke bare hva som fant sted, men særlig hvorfor. Var det en uforklarlig metafysisk ondskap som er særlig rettet mot jøder som motiverte det industrielle massedrapet? Eller var det andre og langt mer allmenne, om ikke nødvendigvis banale, faktorer som kan gi oss innsikt i hendelsene? Spørsmålet er avgjørende for komparativ folkemordforskning. Og for at vi skal kunne forebygge, motvirke og forhindre nye folkemord.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

I god tro

Vestens støtte til Israels atferd i Gaza kan ikke forklares med annet enn en dypt forankret rasisme.

Når religion brukes til å forme skole­po­litikk og offentlig verdi­de­batt, burde varsel­lam­pene begynne å blinke.

Kan tripp­rap­porter utvide vår forståelse av tiden, virke­lig­heten og det å eksistere som menneske?