I god tro

Selektiv empati

Dehumanisering muliggjør folkemord ved å begrense vår menneskelige medfølelse.

ILLUSTRASJON: KNUT LØVÅS ILLUSTRASJON: KNUT LØVÅS

Verden har nylig markert den internasjonale holocaustdagen, 27. januar. Det handler om et folkemord vi ikke må glemme. Samtidig har vi behov for fortsatt å undersøke ikke bare hva som fant sted, men særlig hvorfor. Var det en uforklarlig metafysisk ondskap som er særlig rettet mot jøder som motiverte det industrielle massedrapet? Eller var det andre og langt mer allmenne, om ikke nødvendigvis banale, faktorer som kan gi oss innsikt i hendelsene? Spørsmålet er avgjørende for komparativ folkemordforskning. Og for at vi skal kunne forebygge, motvirke og forhindre nye folkemord.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?

I god tro

Da døden gjestet mitt eget liv, kjente jeg den ikke igjen.

Forestil­lingen om «de andre» ak­tua­li­seres hele tiden på nye måter.

Møtet med en tigger har gitt meg respekt for kirken.