Kunst

Lander på bena

Med Munchs Georg Baselitz-utstilling inntar det store, tunge og maskuline maleriet som har formet tysk etterkrigskunst, Oslo på ny.

GODT SKODD: Munchmuseets Georg Baselitz-utstilling inneholder påfallende mange føtter – og Munch-forbindelser, som i maleriet «Ekely» (2005). FOTO: THOMAS MÜLLERGODT SKODD: Munchmuseets Georg Baselitz-utstilling inneholder påfallende mange føtter – og Munch-forbindelser, som i maleriet «Ekely» (2005). FOTO: THOMAS MÜLLER

Med begge bena først

Georg ­Baselitz

Munch­museet i Oslo

Står til 4. mai

Da Georg Baselitz for snart 40 år siden ankom Munchmuseet på Tøyen, ble tyskeren skuffet over hvor lite det var. Kunstneren snublet og skadet kneet da han skulle forlate bilen. Vel inne satte Baselitz kursen mot restauranten, hvor han minnes at han ble servert av en bedugget kelner med rødmusset nese. Den moteriktige gjesten – i 1986 stilte han også ut separat ved Henie Onstad Kunstsenter – endte med å forlate museet uten å ha sett samlingen.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?

Kunst

Kunst

Creations of Care

Britiske Nnena Kalus verker er en fryd for øyet – og rister av seg samtidskunstens behov for å forklare seg selv.

Kunst

Winter Mood

Olav Christopher Jenssens vinterlige utstilling overrasker – som alltid.

Kunst

METAATEM

Tyske Kerstin Brätsch har gjort Munchmuseet om til en kunstgrotte – og fylt den med figurer og landskap, farger og esoterikk.