Kunst

Lander på bena

Med Munchs Georg Baselitz-utstilling inntar det store, tunge og maskuline maleriet som har formet tysk etterkrigskunst, Oslo på ny.

GODT SKODD: Munchmuseets Georg Baselitz-utstilling inneholder påfallende mange føtter – og Munch-forbindelser, som i maleriet «Ekely» (2005). FOTO: THOMAS MÜLLERGODT SKODD: Munchmuseets Georg Baselitz-utstilling inneholder påfallende mange føtter – og Munch-forbindelser, som i maleriet «Ekely» (2005). FOTO: THOMAS MÜLLER

Med begge bena først

Georg ­Baselitz

Munch­museet i Oslo

Står til 4. mai

Da Georg Baselitz for snart 40 år siden ankom Munchmuseet på Tøyen, ble tyskeren skuffet over hvor lite det var. Kunstneren snublet og skadet kneet da han skulle forlate bilen. Vel inne satte Baselitz kursen mot restauranten, hvor han minnes at han ble servert av en bedugget kelner med rødmusset nese. Den moteriktige gjesten – i 1986 stilte han også ut separat ved Henie Onstad Kunstsenter – endte med å forlate museet uten å ha sett samlingen.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?

Kunst

Kunst

Pa

Lisa Tan gir oss en kraftfull metafor for et USA i forfall.

Kunst

Vanessa Baird ble drapstruet etter å ha stilt ut Israel-kritisk verk på Latin-Amerikas største kunstmesse.

Kunst

Slik endrer rikingene det norske kunst­kar­tet

Stadig flere norske kunstmuseer blir finansiert med penger fra dagligvarer, fisk og shipping.