Arkitektur

En ny ungdom

Jugendbygningen som nå er blitt Posten Moderne, balanserer mellom diskré gjenbruk og fargesprakende kitschflørt.

BUKTENDE: Den skulpturelle trappen er Erik Langdalens synligste inngrep i det vernede jugendhuset fra 1911. BUKTENDE: Den skulpturelle trappen er Erik Langdalens synligste inngrep i det vernede jugendhuset fra 1911.

Posten Moderne

Kunst­museum, Trondheim

Arkitekt: Erik Langdalen

Interiør­design: India Mahdavi

I 2025 innvarsler de en ny tid, de grønne fabeldyrene med lykter hengende fra gapet som pryder Posten Moderne (PoMo), Reitan-familiens museum i de gamle lokalene til Trondheims hovedpostkontor. Riksvåpenet kan fortsatt studeres mellom dem, men den rosa døren under figurene leder nå inn til privat heller enn offentlig virksomhet – og til en rikdom så overveldende at de færreste statlig finansierte kunstinstitusjoner kan konkurrere.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Mer fra Klassekampen

2025

Nyhets­re­daktør Lars Vegstein oppsum­merer det politiske året: «Venstre­sida var dømt til å tape. Men miraklenes tid var ikke over.»

Kronikk

På begge sider av fronten oppdaget de at fienden ikke lignet de blodtørs­tige monstrene som propa­gan­daen hadde hamret inn.

Bøker

Bare fire skjønn­lit­terære bøker er inne på årets topp 15-liste. Pendelen svinger mot sakprosa, sier Kagge-sjefen.