Arkitektur

En ny ungdom

Jugendbygningen som nå er blitt Posten Moderne, balanserer mellom diskré gjenbruk og fargesprakende kitschflørt.

BUKTENDE: Den skulpturelle trappen er Erik Langdalens synligste inngrep i det vernede jugendhuset fra 1911. BUKTENDE: Den skulpturelle trappen er Erik Langdalens synligste inngrep i det vernede jugendhuset fra 1911.

Posten Moderne

Kunst­museum, Trondheim

Arkitekt: Erik Langdalen

Interiør­design: India Mahdavi

I 2025 innvarsler de en ny tid, de grønne fabeldyrene med lykter hengende fra gapet som pryder Posten Moderne (PoMo), Reitan-familiens museum i de gamle lokalene til Trondheims hovedpostkontor. Riksvåpenet kan fortsatt studeres mellom dem, men den rosa døren under figurene leder nå inn til privat heller enn offentlig virksomhet – og til en rikdom så overveldende at de færreste statlig finansierte kunstinstitusjoner kan konkurrere.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Mer fra Klassekampen

Mot veggen

Alle skal være repre­sentert i Bergens gater og smau, med unntak av hvite, heterofile menn, mener SVs Eira Garrido.

Kronikk

I Norge støtter to poten­si­elle regje­rings­par­tier alt Israel gjør. Nå må vi mobilisere mot mørkemanns­kreftene som støtter folke­mor­det på pale­sti­nerne.

Leseliste for vår tid

Kampen mot ulikhet bør ikke bare handle om penger, men om tid til å følge sine drømmer, mener Martin Hägglund.