Arkitektur

En ny ungdom

Jugendbygningen som nå er blitt Posten Moderne, balanserer mellom diskré gjenbruk og fargesprakende kitschflørt.

BUKTENDE: Den skulpturelle trappen er Erik Langdalens synligste inngrep i det vernede jugendhuset fra 1911. BUKTENDE: Den skulpturelle trappen er Erik Langdalens synligste inngrep i det vernede jugendhuset fra 1911.

Posten Moderne

Kunst­museum, Trondheim

Arkitekt: Erik Langdalen

Interiør­design: India Mahdavi

I 2025 innvarsler de en ny tid, de grønne fabeldyrene med lykter hengende fra gapet som pryder Posten Moderne (PoMo), Reitan-familiens museum i de gamle lokalene til Trondheims hovedpostkontor. Riksvåpenet kan fortsatt studeres mellom dem, men den rosa døren under figurene leder nå inn til privat heller enn offentlig virksomhet – og til en rikdom så overveldende at de færreste statlig finansierte kunstinstitusjoner kan konkurrere.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Mer fra Klassekampen

Akademia

Regje­ringen vil kutte støtta til norsk­undervisning ved uten­lands­ke univer­si­teter. – Ufor­ståe­lig, sier sende­lektor.

Helse

Rus­in­sti­tu­sjoner får stadig dårligere økonomi etter langvarig anbudsrot

Ideologi

Behovet for en brei, ideologisk debatt om hva slags samfunn vi ønsker oss, er større enn noensinne, mener litte­ra­tur­pro­fessor Frode Helmich Pedersen.