Arkitektur

En ny ungdom

Jugendbygningen som nå er blitt Posten Moderne, balanserer mellom diskré gjenbruk og fargesprakende kitschflørt.

BUKTENDE: Den skulpturelle trappen er Erik Langdalens synligste inngrep i det vernede jugendhuset fra 1911. BUKTENDE: Den skulpturelle trappen er Erik Langdalens synligste inngrep i det vernede jugendhuset fra 1911.

Posten Moderne

Kunst­museum, Trondheim

Arkitekt: Erik Langdalen

Interiør­design: India Mahdavi

I 2025 innvarsler de en ny tid, de grønne fabeldyrene med lykter hengende fra gapet som pryder Posten Moderne (PoMo), Reitan-familiens museum i de gamle lokalene til Trondheims hovedpostkontor. Riksvåpenet kan fortsatt studeres mellom dem, men den rosa døren under figurene leder nå inn til privat heller enn offentlig virksomhet – og til en rikdom så overveldende at de færreste statlig finansierte kunstinstitusjoner kan konkurrere.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Mer fra Klassekampen

Medier

KI lar deg lese pluss-saker gratis. Og med det er mediekrisa i gang, mener forsker.

Miljø

Norsk olje- og gasspro­duksjon må holdes oppe for å motvirke ytre høyres vekst i Europa, mener indu­stritopp Frode Alfheim.

Kronikk

Den globale kapi­ta­lismen går gjennom ei omstruk­tu­re­ring. Korleis kan utvik­lingsland som Vietnam navigere den nye verds­or­denen?