Arkitektur

En ny ungdom

Jugendbygningen som nå er blitt Posten Moderne, balanserer mellom diskré gjenbruk og fargesprakende kitschflørt.

BUKTENDE: Den skulpturelle trappen er Erik Langdalens synligste inngrep i det vernede jugendhuset fra 1911. BUKTENDE: Den skulpturelle trappen er Erik Langdalens synligste inngrep i det vernede jugendhuset fra 1911.

Posten Moderne

Kunst­museum, Trondheim

Arkitekt: Erik Langdalen

Interiør­design: India Mahdavi

I 2025 innvarsler de en ny tid, de grønne fabeldyrene med lykter hengende fra gapet som pryder Posten Moderne (PoMo), Reitan-familiens museum i de gamle lokalene til Trondheims hovedpostkontor. Riksvåpenet kan fortsatt studeres mellom dem, men den rosa døren under figurene leder nå inn til privat heller enn offentlig virksomhet – og til en rikdom så overveldende at de færreste statlig finansierte kunstinstitusjoner kan konkurrere.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Mer fra Klassekampen

Industri

Norske indu­stri­ar­beids­plasser trues av EU-toll som avgjøres i dag. Hoved­til­lits­valgt på smelte­ver­ket i Sauda holder fast ved et lite håp.

Saudi-arabia

USA overlater gamle strider til historien når Donald Trump i dag ønsker Saudi-Arabias kronprins velkommen til Det hvite hus. Men uenigheter om Israel kan forsure tonen.

Kunst

Lubna Jaffery (Ap) forventer at museer «evner å svare for sine valg»