Kunst

Klassisk type

Kai Nielsens frodige skulpturer vitner om en big personality – og om danskens bud på den «klassiske» kunsten som på ny debatteres i Norge.

VITALT: Den danske billedhoggeren Kai Nielsen løftes fram på Vigelandmuseet. Bildet viser skulpturen «Vannmoderen», laget i 1918-20. FOTO: Ny Carlsberg Glyptotek, København/Anders Sune BergVITALT: Den danske billedhoggeren Kai Nielsen løftes fram på Vigelandmuseet. Bildet viser skulpturen «Vannmoderen», laget i 1918-20. FOTO: Ny Carlsberg Glyptotek, København/Anders Sune Berg

Kai ­Nielsen. Født av ­hverdagen

Kai Nielsen

Vigeland­museet i Oslo

Står til 18. mai

Kai Nielsen (1882– 1924) må ha vært litt av en type. «Jeg visste allerede som barn at jeg satt inne med store talenter i flere retninger. Jeg har senere utviklet disse. Jeg er således en talentfull billedhugger. Jeg er ivrig bokser. Elsker god vin og vakre kvinner. Er mer fattig enn dydig. Hater løgn og er sterkt ærgjerrig», lyder selvangivelsen katalogen til «Kai Nielsen. Født av hverdagen» gjengir.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kunst

Kunst

Ber om at sørge­tep­pet får bli

«Ta teppet ned!» lød slagordet mot et israelsk verk på Nasjonalmuseet. – Dette er ikke en landskamp, sier kunstner Håvard Homstvedt.

Foto

I rampelyset

Oslo Negativ dokumenterer en enestående norsk karriere i luksus­industrien og popkulturen internasjonalt: Sølve Sundsbøs.

Kunst

The Monophobic Response

Kanskje trenger vi mennesker en felles fiende for å tåle hverandre.