Teater

Musikalsuppe på en spiker

Det er mye fin musikk i musikalen «Once» på Det Norske Teatret. Men du verden, som det drar ut.

FOLKSOMT: I «Once» blir det vel mange scener, sidespor og unødvendige karakterintroduksjoner som ikke fører noensteds hen, mener vår anmelder. Foto: Siren Høyland SæterFOLKSOMT: I «Once» blir det vel mange scener, sidespor og unødvendige karakterintroduksjoner som ikke fører noensteds hen, mener vår anmelder. Foto: Siren Høyland Sæter

Once

Det Norske Teatret, Oslo

Av: Enda Walsh.

Regi og koreografi: Jakob Höglund.

Oversetter: Frida Ånnevik.

Med: Kim Helge Strømmen, Ina ­Svenningdal, Lasse Kolsrud, Joachim Rafaelsen, Ingrid ­Jørgensen Dragland m.fl.

En gatemusiker står med gitaren sin i en travel gate i Dublin. Han synger en ukjent sang, en han må ha laget selv. Mannen er utvilsomt talentfull. Han synger med lidenskap. Likevel haster folk forbi og legger knapt merke til ham. Men så stopper en ung kvinne opp. Hun blir stående. Og hun lytter. Det er åpenbart at musikken hans treffer henne på en helt spesiell måte. Nysgjerrig og direkte spør hun om låtene, forteller at hun spiller piano, og de begynner å snakke om musikk.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?

Teater

Teater

Hedda Gabler

Trass mange gode ansatsar kjem ikkje framsyninga heilt i hamn på premierekvelden.

Teater

Gjestene

Underhaldande kammerspel om middelklassen og deira mindreverdskompleks.

Teater

Da vi var yngre

«Da vi var yngre» bringer gatas sosiolekt inn på Det Norske Teatret. Forstår vi hvor viktig det er?