Naturligvis

Hvorfor har ikke evolusjonen gitt oss evig ungdom?

I motsetning til krepsdyret Daphnia og den lille hydraen er drømmen om evig liv fortsatt en drøm for oss mennesker.

Illustrasjon: Knut Løvås, knutlvas@gmail.com Illustrasjon: Knut Løvås, knutlvas@gmail.com

Det er mange paradokser ved livet. Ett av dem er at vi er mest fornøyde med livet i «godt voksen» alder (de som før ble kalt gamle), typisk mellom 65 og 75 år, mens de unge sliter mer. Samtidig har vi et samfunn som dyrker det unge i en nesten absurd grad. Barna søker tidligere mot ungdomstiden, 35-åringer oppfatter seg som ungdom, og de middelaldrende klamrer seg til ungdommen. Det er forståelig, siden det unge representerer alt som skal bli, mens det gamle representerer det som har vært.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Naturligvis

Beitedyr er ein liten del av eit stort krinslaup. Kan det vere dei leverer økosys­tem­te­nester til oss der ute?

Bunnfra­draget er lite treff­sik­kert, og rammer de minste driverne hardest.

Hvor mye norsk natur skal veksles inn i bitcoin-mining, ChatGTP og katte­vi­deoer?