Kommentar

Ikke se så svart på det

Hvordan passer museumsfeberen inn i fortellingen om at vår tid er preget av kulturforakt?

Flokker til: Munchmuseet satte besøksrekord i fjor, i likhet med ­Nasjonalmuseet og Kunstsilo. Foto: Hanne Marie Lenth SolbøFlokker til: Munchmuseet satte besøksrekord i fjor, i likhet med ­Nasjonalmuseet og Kunstsilo. Foto: Hanne Marie Lenth Solbø

Like før jul ertet TV 2 på seg nesten hele kulturlivet med reklamer som gjorde narr av «sær kunstfilm». Etter en høst preget av trusler om kutt, og faktiske kutt i kulturbudsjetter, kunstnerstipender og kunstutdannelser, framsto den freidige reklamen som toppen av et voksende isberg av kulturforakt.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kommentar

Jeffrey Epstein var ikke bare en overgriper

… Rådhus­plassen da herre­lands­laget i fotball ble hyllet av folket.

En påfallende mengde «Art Issues» vitner om kraften som tillegges kunsten.