DebattOljepolitikk

En voksen nordmann?

OLA 2.0: Den voksne i rommet. OLA 2.0: Den voksne i rommet.

I et nyttårsintervju med Dagens Næringsliv etterlyser Ola Borten Moe et forlik i oljepolitikken, på vegne av «de fire eneste partiene som tar verdiskaping på alvor (H, Frp, Ap og Sp), for å «unngå at SV på venstresiden og Venstre på høyresiden ødelegger boringen etter landets mest lukrative ressurs […]. Da slipper vi å la miljøpartiene ødelegge for de voksne i rommet». De voksne er altså de som fornekter de entydige konklusjonene fra FNs klimapanel, tar avstand fra FNs generalsekretær («det kriminelle er ikke å aksjonere mot videre boring etter olje, men å fortsette med boringen») og fra EUs energipolitikk. Borten Moe ønsker derimot at staten skal bruke mindre penger på bistand, flyktninger og klimatiltak. Klarere kan han ikke gi uttrykk for hvor han står i verden. Og han står ikke alene; det er som å høre Donald Trump. Eller er det Ola Nordmann 2.0 vi hører?

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Debatt

Kraftpolitikk

Havvind, 18 år forsinket

Havsul I i Møre og Romsdal var det første havvindkraftverket som ble planlagt i Norge og ble tildelt konsesjon i 2009 for cirka 350 MW (1,2 TWh/år) bunnfast havvind. Konsesjonen ble ikke fornyet i 2021 på grunn av manglende realisering innen fristen. Prosjektet strandet blant annet på grunn av mangel på støtteordninger, kraftpris, usikkerhet om kabel og motstand spesielt fra fiskerihold. Mens vi diskuterte om og hvordan, bygget Danmark og Storbritannia opp sin havvindindustri. Norsk sokkel har et teknisk havvindpotensial på opptil 1500 TWh/år1. Dette er to til fire ganger mer nyttbar energi enn hele den norske petroleumseksporten. Norge kan igjen bygge en energinasjon til havs. Som for oljeressurser på norsk sokkel kan ikke alle vindressurser bli bygd ut.

Asyl

Norge bør verne om asylretten

Samtidig som ytre høyre møtes i Oslo for å diskutere «festning Europa», blir en strengere asyl- og migrasjonspolitikk iverksatt i EU. Det pågår også flere prosesser for å vedta ny politikk som vil legge enda mer press på migranters og asylsøkeres rettigheter. Mens ytre høyres representanter ropte «send them back», ble det 17. juni vedtatt et nytt deporteringslovverk med et stort flertall i EU-parlamentet. Målet er raskere utsendelse av asylsøkere uten oppholdstillatelse. Lovverket øker samtidig grensa for hvor lenge mennesker kan sitte i varetektsfengsling i påvente av utvisning. I tillegg gjør lovverket det mulig å deportere «ulovlige» innvandrere til tredjeland. Menneskerettighetsorganisasjoner kritiserer forslaget.

Fotball-vm

Diagnose: VM

Nå begynner det å gå til hodet på meg, denne VM-manien. Personlig ser jeg ikke på fotball, men jeg kjente likevel en rar følelse spre seg når det nærmet seg Norges første VM-kamp forrige uke. Hva var denne følelsen? Etter en rask runde innså jeg at jeg ikke kunne rettferdiggjøre å betale 269 kroner for TV2 Sport. Men noe murret stadig, hvordan gikk det egentlig med det norske herrelandslaget? Heldigvis bor jeg rimelig sentralt i Lillestrøm, så rundt halv ett våknet jeg av en rungende jubel. Da smilte jeg litt for meg selv – og kjente på noe jeg ikke har kjent på før: fotballmagi? Og her skulle det gjerne slutta for min del – men det slutter ikke der. I dag skjedde det noe enda rarere.