EssayKunst

Kan det forsvares å ta livet av et barn?

Christian Skredsvigs «Menneskesønnen» er tilsyne­latende idyllisk. Men maleriet gjenspeiler kunstnerens fortvilende opplevelse i Paris for 140 år siden.

Aktiv dødshjelp: Christian Skredsvig (1854–1924) klaget over at kritikerne ikke forsto maleriet «Menneskesønnen», men drapet på hans 19 måneder gamle datter ble ikke offentlig kjent før over 100 år senere og er ikke satt i forbindelse med maleriet før helt nylig. Foto: Børre Høstland, NasjonalmuseetAktiv dødshjelp: Christian Skredsvig (1854–1924) klaget over at kritikerne ikke forsto maleriet «Menneskesønnen», men drapet på hans 19 måneder gamle datter ble ikke offentlig kjent før over 100 år senere og er ikke satt i forbindelse med maleriet før helt nylig. Foto: Børre Høstland, Nasjonalmuseet

Etter å ha vunnet gullmedaljen ved Høstutstillingen i Paris i 1881 ble husmannssønnen Christian Skredsvig (1854–1924) fra Modum gift med rikmannsdatteren Maggie Plahte.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kunst

Kunst

Livsblod

«Livsblod» presenterer en velkjent Munch i en ny, givende ramme.

Kunst

Insider art

Fra tagging til landskap via Donald Duck – med skarpe glimt av faktisk genialitet.

Kunst

Reagerer på «beskje­dent» budsjett til minnes­merke

Utøykaia endte opp med en prislapp på nesten 700 millioner. Det nye minnestedet for 25. juni-­terroren skal bare koste fem millioner kroner.