EssayKunst

Kan det forsvares å ta livet av et barn?

Christian Skredsvigs «Menneskesønnen» er tilsyne­latende idyllisk. Men maleriet gjenspeiler kunstnerens fortvilende opplevelse i Paris for 140 år siden.

Aktiv dødshjelp: Christian Skredsvig (1854–1924) klaget over at kritikerne ikke forsto maleriet «Menneskesønnen», men drapet på hans 19 måneder gamle datter ble ikke offentlig kjent før over 100 år senere og er ikke satt i forbindelse med maleriet før helt nylig. Foto: Børre Høstland, NasjonalmuseetAktiv dødshjelp: Christian Skredsvig (1854–1924) klaget over at kritikerne ikke forsto maleriet «Menneskesønnen», men drapet på hans 19 måneder gamle datter ble ikke offentlig kjent før over 100 år senere og er ikke satt i forbindelse med maleriet før helt nylig. Foto: Børre Høstland, Nasjonalmuseet

Etter å ha vunnet gullmedaljen ved Høstutstillingen i Paris i 1881 ble husmannssønnen Christian Skredsvig (1854–1924) fra Modum gift med rikmannsdatteren Maggie Plahte.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?

Kunst

Kunst

Native American Sweat Lodge

Tor Jørgen van Eijk fordriver onde ånder med full musikk.

Kunst

Sérénade Enchantée: Mélodie du Refuge

Damien Ajavon løfter den skeive kulturens estetiske strategier, som historisk har måttet kamuflere seg som dekor, frem i lyset.

Kunst

Kosmiske dimen­sjoner

Unødig mange verk fra Carl-Henning Pedersen og Else Alfelts Museum i Herning har i vår reist nordover, tll Kristiansands Kunstsilo.