Ideer

Europa­visjonen som forsvant

Søken etter en felles europeisk drøm la grunnlaget for Eurovision. Nå er vi igjen avhengig av å samle kontinentet.

Sang ut mot Israel: I Oslo 1981 deltok Tramteatret i den norske finalen av Melodi Grand Prix. To år tidligere hadde de satt opp revyen «Parodi Grand Prix» i protest mot at den internasjonale finalen var lagt til okkupasjonsmakta Israel. Foto: Paul Owesen, NTBSang ut mot Israel: I Oslo 1981 deltok Tramteatret i den norske finalen av Melodi Grand Prix. To år tidligere hadde de satt opp revyen «Parodi Grand Prix» i protest mot at den internasjonale finalen var lagt til okkupasjonsmakta Israel. Foto: Paul Owesen, NTB

Året er 1956, dagen er 24. mai, og på en liten scene i det eksklusive teateret Kursaal i Lugano i Sveits står Lys Assia i en mørk aftenkjole og synger. Med uttrykksfull stemme framfører hun den nyskrevne kjærlighetsballaden «Refrain» på klassisk 1950-tallsmanér. Scenen er dekorert med delikate blomsteroppsatser, og i bakgrunnen står en liten gutt i kortbukser – tilsynelatende uten andre oppgaver enn å holde en diger blomsterbukett.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kultur

Historie

Massa­krering og fordriving av armenere lå til grunn for folkemord-begrepet. 110 år seinere har Norge ennå ikke anerkjent ugjer­nin­gene.

Statsbudsjettet

30.000 sier nei til regje­ringens kuttplaner for folke­høg­sko­lene

Statsbudsjett

SV og Rødt refser regje­ringens påstand om at kunstneres sikker­hetsnett er godt nok i dag.