Ideer

Europa­visjonen som forsvant

Søken etter en felles europeisk drøm la grunnlaget for Eurovision. Nå er vi igjen avhengig av å samle kontinentet.

Sang ut mot Israel: I Oslo 1981 deltok Tramteatret i den norske finalen av Melodi Grand Prix. To år tidligere hadde de satt opp revyen «Parodi Grand Prix» i protest mot at den internasjonale finalen var lagt til okkupasjonsmakta Israel. Foto: Paul Owesen, NTBSang ut mot Israel: I Oslo 1981 deltok Tramteatret i den norske finalen av Melodi Grand Prix. To år tidligere hadde de satt opp revyen «Parodi Grand Prix» i protest mot at den internasjonale finalen var lagt til okkupasjonsmakta Israel. Foto: Paul Owesen, NTB

Året er 1956, dagen er 24. mai, og på en liten scene i det eksklusive teateret Kursaal i Lugano i Sveits står Lys Assia i en mørk aftenkjole og synger. Med uttrykksfull stemme framfører hun den nyskrevne kjærlighetsballaden «Refrain» på klassisk 1950-tallsmanér. Scenen er dekorert med delikate blomsteroppsatser, og i bakgrunnen står en liten gutt i kortbukser – tilsynelatende uten andre oppgaver enn å holde en diger blomsterbukett.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kultur

Leseliste for vår tid

Kampen mot ulikhet bør ikke bare handle om penger, men om tid til å følge sine drømmer, mener Martin Hägglund.

Kulturuka

Ein briljant, heilt original idé til ein fami­lie­film: ­Ei inkom­petent jente dankar ut ein overkva­li­fisert gut.

Musikk

Dårlig konsert­kultur: – Folk tror at de ser på «Mesternes mester» med potetgull og brus, sier Øystein Greni