Ideer

Europa­visjonen som forsvant

Søken etter en felles europeisk drøm la grunnlaget for Eurovision. Nå er vi igjen avhengig av å samle kontinentet.

Sang ut mot Israel: I Oslo 1981 deltok Tramteatret i den norske finalen av Melodi Grand Prix. To år tidligere hadde de satt opp revyen «Parodi Grand Prix» i protest mot at den internasjonale finalen var lagt til okkupasjonsmakta Israel. Foto: Paul Owesen, NTBSang ut mot Israel: I Oslo 1981 deltok Tramteatret i den norske finalen av Melodi Grand Prix. To år tidligere hadde de satt opp revyen «Parodi Grand Prix» i protest mot at den internasjonale finalen var lagt til okkupasjonsmakta Israel. Foto: Paul Owesen, NTB

Året er 1956, dagen er 24. mai, og på en liten scene i det eksklusive teateret Kursaal i Lugano i Sveits står Lys Assia i en mørk aftenkjole og synger. Med uttrykksfull stemme framfører hun den nyskrevne kjærlighetsballaden «Refrain» på klassisk 1950-tallsmanér. Scenen er dekorert med delikate blomsteroppsatser, og i bakgrunnen står en liten gutt i kortbukser – tilsynelatende uten andre oppgaver enn å holde en diger blomsterbukett.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kultur

Kulturuka

Eit notat til neste års advent.

September

Teppe­stri­den har vært en tapt mulighet for Nasjo­nal­mu­seets direktør

Bøker

Bare fire skjønn­lit­terære bøker er inne på årets topp 15-liste. Pendelen svinger mot sakprosa, sier Kagge-sjefen.