Kulturuka

Kultur­po­litikk fra dokøen

Hvordan ble Facebook-sider, manne-podkaster og reklamebyråer de viktigste premissleverandørene for kulturpolitikken?

LANG, LANG REKKE: Rundt 800 demonstranter laget en menneskelig lenke rundt Oslo Nye Teater i mai i år. Teatret er kuttet til beinet. Foto: Tom Henning BratlieLANG, LANG REKKE: Rundt 800 demonstranter laget en menneskelig lenke rundt Oslo Nye Teater i mai i år. Teatret er kuttet til beinet. Foto: Tom Henning Bratlie

De møttes helt tilfeldig i en dokø en lørdagskveld i hovedstaden: Det nyliberale Norges egen «Sløseriombudsmann» Are Søberg og Bergens kulturbyråd Reidar Digranes (Sp). Egentlig skulle de bare lette på trykket, men så begynte de å småprate der i dokøen, og Søberg påpekte hvor fjernt han syntes det var med denne kunstnerleiligheten som Bergen kommune holdt seg med i Berlin.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kultur

Teater

Latter­lig­gjø­ringen av kunstnere handler om å svekke venstre­si­das posisjon, mener dramatiker Pia Maria Roll.

Grillpraten

Festspill­di­rektør, komponist og grill­entusiast Lars Petter Hagen skyr ikke unna litt showfaktor i grillingen. For eksempel kan man grille på kors.

Medier

Nettsteder kan miste 80 prosent av trafikken fra søkemo­torer på grunn av KI-opp­sum­me­ringer, ifølge ny studie. Norsk offent­lighet er taperen, mener redaktøren i forskning.no.