Kulturuka

Kultur­po­litikk fra dokøen

Hvordan ble Facebook-sider, manne-podkaster og reklamebyråer de viktigste premissleverandørene for kulturpolitikken?

LANG, LANG REKKE: Rundt 800 demonstranter laget en menneskelig lenke rundt Oslo Nye Teater i mai i år. Teatret er kuttet til beinet. Foto: Tom Henning BratlieLANG, LANG REKKE: Rundt 800 demonstranter laget en menneskelig lenke rundt Oslo Nye Teater i mai i år. Teatret er kuttet til beinet. Foto: Tom Henning Bratlie

De møttes helt tilfeldig i en dokø en lørdagskveld i hovedstaden: Det nyliberale Norges egen «Sløseriombudsmann» Are Søberg og Bergens kulturbyråd Reidar Digranes (Sp). Egentlig skulle de bare lette på trykket, men så begynte de å småprate der i dokøen, og Søberg påpekte hvor fjernt han syntes det var med denne kunstnerleiligheten som Bergen kommune holdt seg med i Berlin.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?

Kultur

Medier

Document-redaktør Hans Rustad beskriver politiker Sofia Rana som «hardcore venstre­mi­li­tant». – Jeg kan ikke stoppe dem, men jeg kan vise verden hvem de er, sier Rana.

På tampen

«Er løpebølgen den nye punken?» Uæh.

Medier

Danmarks kultur­mi­nister ønsker seg et «nordisk Netflix» og maner bransjen til samarbeid. Lubna Jaffery kaller forslaget inter­es­sant.