Anmeldelse

Forbrytelse uten straff

«1969 – True. Crime. Theatre» er en forestilling om å søke sannheten for fedrenes synder. Og om samtidas yndlingssjanger.

Sannkrim: I 1993 skal Kate Pendry ha fått vite at faren hennes i 1969 drepte onkelen på morssiden. I januar i år meldte hun det til politiet i London. Foto: Tale HendnesSannkrim: I 1993 skal Kate Pendry ha fått vite at faren hennes i 1969 drepte onkelen på morssiden. I januar i år meldte hun det til politiet i London. Foto: Tale Hendnes

1969 – True. Crime. Theatre

Av Pendry/Pettersen

Black Box teater

Skuespiller og dramatiker: Kate Pendry

Regi: Mads Sjøgård Pettersen Lys: Oscar Udbye Komponist: Audun Aschim Kostyme: Anne Oortwijn

Kate Pendry kommer inn på en tom, svart scene, ikledd svart bukse og genser og en elegant svart halvlang 60-tallskåpe. Innledningsvis går hun nesten i ett med veggen før hun begynner å snakke om året 1969 og fødebyen London. I en rytme som gir assosiasjoner til spoken word eller beat-poesi, plasserer hun effektivt kjent kulturhistorie i en brutalt klassedelt britisk hovedstad. Inn i dette landskapet plasserer hun også seg selv.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Mer fra Klassekampen

Litteratur

En psyko­logisk inngang er kanskje mer fruktbar enn den litte­ra­tur­kri­tiske for å forstå Dag Solstads siste roman.

Økonomi

Uten de siste årenes olje­penge­bruk kunne nesten 19.000 flere stått uten jobb, ifølge LO. Nå ber de regje­ringen holde penge­bru­ken oppe.

Integrering

Krav om at flykt­nin­ger må under­skrive en inte­gre­rings­er­klæ­ring, har liten effekt, tror flere orga­ni­sa­sjoner.