Kunst

Samtidige nittiår

Nasjonalmuseet har formet 1990-tallet i vår tids bilde.

Formet av samtida: Faith Ringgolds «Who’s bad?» (1988). Foto: Annar Bjørgli, NasjonalmuseetFormet av samtida: Faith Ringgolds «Who’s bad?» (1988). Foto: Annar Bjørgli, Nasjonalmuseet

Rom 85 i samlings­utstillingen

Nasjonal­museet i Oslo

Et og annet verk er byttet ut, men de lange linjene i Nasjonalmuseets omstridte samlingsutstilling har vært de samme siden bygningen ved Rådhusplassen slo opp dørene. Da rom 85 nylig gjenåpnet, var det første gang bortimot en hel sal var skiftet ut. Bjarne Melgaards «Lightbulb Man»-skulptur fra gjennombruddsårene, inkludert en Gucci-dress og fraktkasser som vitner om bragder på kontinentet, er det eneste arbeidet som er blitt med videre. Rommet heter nå «Outsidere og magikere».

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kunst

Kommentar

Det beste fra kunståret

Klassekampens kunstkritikere trekker fram høydepunktene fra året som har gått.

Kommentar

Jul i dokkestua

Bjarne Melgaards julevindu bærer hans umiskjennelige signatur.

Kunst

Uendelig vold

«In Violent Silence Horror is Born» er ­på en måte en skrekkfilm, bare rensket for konvensjoner, narrativ og faktiske arketyper.