Kim Gunnar Helsvig har delt denne artikkelen med deg.

Kim har delt denne artikkelen

Bli abonnent
DebattSkole

Mål eller mening i læreplanene

Leder i Utdanningsforbundet Geir Røsvoll etterlyser 23. november at gode fagmiljøer utvikler « …eksempler på hvordan alternative læreplaner kan se ut, i utvalgte fag». Slike alternativer kan bidra til svar på om « … vi er best tjent med vekt på fag og innhold, eller kompetansemål som prøver å gi et detaljert bilde av elevenes læringsutbytte». Her er det viktig å understreke at vi må gjøre et valg; det er snakk om to helt ulike tilnærminger.

Et grunnleggende problem med både den nåværende læreplanen og planen som var i bruk mellom 2006 og 2020, er at de bygger på tanken om mål- og resultatstyring. Det gjør at innholdet kommer i annen rekke og blir et middel til å nå et fastsatt læringsmål. Denne måten å tenke om læreplan og undervisning på har sitt utspring i USA, hvor den omtales som ‘outcome-based education’. Både formativ og summativ vurdering (tester) spiller her en helt sentral rolle. Vurderingen gir informasjon til lærere og elever om hvorvidt de oppnår målene, og om hvordan lærerne kan justere undervisningen eller elevene kan ta i bruk ulike læringsstrategier for å maksimere måloppnåelsen. Lærerens frihet til å velge innhold blir her et spørsmål om å velge det innholdet som kan føre elevene mest effektivt til det forhåndsdefinerte kompetansemålet.

«Vi må gjøre et valg»

Flere av oss jobbet som lærere i skolen under læreplanen fra 2006, og opplevde hvilke utslag denne tenkningen fikk når den skulle omsettes til praksis i klasserommet. Kompetansemålene – som da hadde et langt tydeligere kunnskapsinnhold enn etter 2020 – skulle «brytes ned» til mindre læringsmål, som så skulle skrives både i ukeplaner og på tavlen, slik at elevene til enhver tid visste hva de skulle lære. Samtidig ble det nasjonale kvalitetsvurderingssystemet skapt for å kontrollere at elevene faktisk lærte det de skulle. Denne instrumentelle og reduksjonistiske forståelsen av læring og undervisning er ikke en uheldig bivirkning av kompetansemålbaserte læreplaner – den følger logisk av tanken om målstyring som ligger til grunn. En tydeligere angivelse av kunnskap i kompetansemålene i nåværende læreplan vil bare føre oss tilbake til der vi var i 2006.

Vi må spørre oss om undervisning ut fra nedbrutte kompetansemål og systematisk bruk av vurdering fører med seg mistrivsel blant elever og lærere. Fra en pedagogisk posisjon er det en nær sammenheng mellom et meningsfullt faginnhold og trivsel i skolen. Erfaringene fra snart to tiår med målstyring viser oss at det er nødvendig å tenke radikalt annerledes både om hva en læreplan skal gjøre og hvordan den bygges opp. I arbeidet med å utvikle konkrete alternativer står vi overfor et veivalg; vil vi ha læreplaner med et meningsfullt faginnhold, eller vil vi fortsette med kompetansemålbaserte læreplaner bygd på en instrumentell målstyringslogikk?

Lyst å lese mer fra Klassekampen?

Bli abonnent

Du kan enkelt registrere deg med

Debatt

Barnehager

Neppe tilfeldig at sykefra­været er lavest i private barnehager

Etter å ha skrevet er par innlegg i denne avisen, hvor jeg viser hvordan sykefraværet er systematisk lavere i private enn i offentlige barnehager, skriver Odd E. Rambøl i Klassekampen 3. november at «nå bør Storsletten skjerpe seg». Jeg er ikke uenig. Det er et godt allmennmenneskelig råd å skjerpe seg. Men det endrer ikke på det faktum at sykefraværet er systematisk høyest i offentlige barnehager. Dette viser tallene fra SSB tydelig.

Venezuela

Det enkleste er pistol

USAs krigsminister opplyser at det militære, på ordre fra presidenten, nok en gang har bombet en venezuelansk båt i internasjonalt farvann, under påskudd av narkotikasmugling. Hittil er nærmere 70 personer på denne måten blitt utenomrettslig henrettet, uten bevis, og uten å ha smuglet noe. Al Capone regnes å være ansvarlig for minst 200 drap, men havnet i fengsel for skatteunndragelse. Presidenten får en fredspris om et års tid.

Forfatterorganisasjonene

Mer til Ekeberg, mindre til felles­skapet?

Forfatter og FF-grunnlegger Jan Ove Ekeberg angriper Den norske Forfatterforening i en kommentar i Klassekampen 3. november. Argumentene spriker, men til slutt kommer den egentlige beveggrunnen til syne: Han vil at mer av det som i dag er forfatterfellesskapets penger skal gå direkte til enkeltforfattere. At Ekeberg i 2019 startet et forbund som definerer seg som en konkurrent til DNF, har gitt et dobbelt sett av funksjoner. Dermed er utgiftene til administrasjon i feltet i dag betydelig større enn de var før. I prosent av totalen de forvalter, bruker FF og DNF omtrent like mye på drift versus stipend. I tillegg har Forfatterforbundet nylig valgt å prioritere de begrensede midlene til et søksmål som har kostet norske forfattere over tre millioner kroner.