Kim Gunnar Helsvig har delt denne artikkelen med deg.

Kim har delt denne artikkelen

Bli abonnent
DebattSkole

Mål eller mening i læreplanene

Leder i Utdanningsforbundet Geir Røsvoll etterlyser 23. november at gode fagmiljøer utvikler « …eksempler på hvordan alternative læreplaner kan se ut, i utvalgte fag». Slike alternativer kan bidra til svar på om « … vi er best tjent med vekt på fag og innhold, eller kompetansemål som prøver å gi et detaljert bilde av elevenes læringsutbytte». Her er det viktig å understreke at vi må gjøre et valg; det er snakk om to helt ulike tilnærminger.

Et grunnleggende problem med både den nåværende læreplanen og planen som var i bruk mellom 2006 og 2020, er at de bygger på tanken om mål- og resultatstyring. Det gjør at innholdet kommer i annen rekke og blir et middel til å nå et fastsatt læringsmål. Denne måten å tenke om læreplan og undervisning på har sitt utspring i USA, hvor den omtales som ‘outcome-based education’. Både formativ og summativ vurdering (tester) spiller her en helt sentral rolle. Vurderingen gir informasjon til lærere og elever om hvorvidt de oppnår målene, og om hvordan lærerne kan justere undervisningen eller elevene kan ta i bruk ulike læringsstrategier for å maksimere måloppnåelsen. Lærerens frihet til å velge innhold blir her et spørsmål om å velge det innholdet som kan føre elevene mest effektivt til det forhåndsdefinerte kompetansemålet.

«Vi må gjøre et valg»

Flere av oss jobbet som lærere i skolen under læreplanen fra 2006, og opplevde hvilke utslag denne tenkningen fikk når den skulle omsettes til praksis i klasserommet. Kompetansemålene – som da hadde et langt tydeligere kunnskapsinnhold enn etter 2020 – skulle «brytes ned» til mindre læringsmål, som så skulle skrives både i ukeplaner og på tavlen, slik at elevene til enhver tid visste hva de skulle lære. Samtidig ble det nasjonale kvalitetsvurderingssystemet skapt for å kontrollere at elevene faktisk lærte det de skulle. Denne instrumentelle og reduksjonistiske forståelsen av læring og undervisning er ikke en uheldig bivirkning av kompetansemålbaserte læreplaner – den følger logisk av tanken om målstyring som ligger til grunn. En tydeligere angivelse av kunnskap i kompetansemålene i nåværende læreplan vil bare føre oss tilbake til der vi var i 2006.

Vi må spørre oss om undervisning ut fra nedbrutte kompetansemål og systematisk bruk av vurdering fører med seg mistrivsel blant elever og lærere. Fra en pedagogisk posisjon er det en nær sammenheng mellom et meningsfullt faginnhold og trivsel i skolen. Erfaringene fra snart to tiår med målstyring viser oss at det er nødvendig å tenke radikalt annerledes både om hva en læreplan skal gjøre og hvordan den bygges opp. I arbeidet med å utvikle konkrete alternativer står vi overfor et veivalg; vil vi ha læreplaner med et meningsfullt faginnhold, eller vil vi fortsette med kompetansemålbaserte læreplaner bygd på en instrumentell målstyringslogikk?

Lyst å lese mer fra Klassekampen?

Bli abonnent

Du kan enkelt registrere deg med

Debatt

Vitenskap

Liv – en gåte?

Klassekampens vitenskapsjournalist Bjørn Vassnes leverer stadig interessante artikler til glede for oss nysgjerrige og amatørmessige grublere. Nå sist en artikkel der han spør: Hvordan er liv mulig? De fleste av oss har stått ute en vinterdag og sett snøen dale ned. Vakre snøkrystaller i kompliserte symmetriske former i uendelige variasjoner. Isroser på vindusruten. Et lite mirakel, men som fysikken likevel har lært oss å forstå. Den perfekte symmetrien kommer fra vannmolekylets geometri og isens krystallstruktur, ikke fra noen ytre styring.

Kina

Ingen hyllest til diktatur

Johannes Morken, redaktør i Stefanusalliansen, liker ikke min artikkel i denne avisa lørdag første november. Det gjør han klart i en replikk sist lørdag. Under tittelen «Kunsten å bruke penger» viste jeg til Kina som eksempel på en stat med vellykket økonomisk politikk. Dette faller Morken tungt for brystet. Han har rett i at Kina har mye på rullebladet hva gjelder religionsfrihet og andre sivile og politiske rettigheter. I min artikkel drøftet jeg økonomisk politikk, der Kina er en ubetinget suksess. Det skyldes først og fremst folketall, naturressurser og styresett. Kinas styresett er langt fra feilfritt. Men som redskap for økonomisk styring og geopolitisk konkurranse, er den autoritære ettparti-staten meget konkurransedyktig.

Vietnam

Da tigeren vant – og ble satt i bur

Artikkelen «Da tigeren felte elefanten» i Klassekampen 11. november er velskrevet og nyansert i sin fremstilling av den første Indokinakrigen og dens ettervirkninger, og bidrar til å løfte fram viktige sider ved historien. Men når den avsluttes med setningen « … og Vietnam til slutt fikk fred», mener jeg at vi står overfor en forenkling av virkeligheten. Vietnam felte elefanten, men mistet friheten. Jeg har selv vært i Vietnam flere ganger de siste 25 årene, og sett hvordan freden først og fremst ble etablert som en stillhet – ikke som en prosess med forsoning, åpenhet og likestilling. Over to millioner vietnamesere har flyktet siden krigens slutt. Mange tilhørte den sørvietnamesiske delen av befolkningen, som aldri ble ønsket tilbake.