Kunst

Før eller siden vil olja bite

Hvis olja var et dyr, hvilket dyr ville den ha vært?

RUGLETE: Maleriene i triptyket «The landscape held all the colors of burning» (2024) er laget med flytende voks som Linda Lamignan har smeltet over treplater. Den skimrende overflaten likner lys- og fargespill i olje. Foto: Eivind LauritzenRUGLETE: Maleriene i triptyket «The landscape held all the colors of burning» (2024) er laget med flytende voks som Linda Lamignan har smeltet over treplater. Den skimrende overflaten likner lys- og fargespill i olje. Foto: Eivind Lauritzen

If you go to the river

Linda Lamignan

Galleri F15, Moss

Står til 23. februar.

De siste årene har kunstnere interessert seg for olje, og ikke bare med hensyn til klimagassutslipp og økonomisk avkastning. Et spørsmål er hvorvidt oljeutvinningen forandrer våre liv og samfunn på grunnleggende, om enn uhåndgripelige måter.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kunst

Kunst

1987–2025

Rom jubilerer med en skisseaktig oppsummering av livet så langt.

Kunst

The Sign of Four

Marius Engh kobler gresk mytologi med meta­­refleksjoner over kunst – og samtidens sneakers.

Kunst

Høstut­stil­lingen 2025 – Statens 138. kunst­utstilling

Årets Høstutstilling er en rufsete protest mot alle verdens velformede produkter. Hvor heldig er det?