Kunst

Før eller siden vil olja bite

Hvis olja var et dyr, hvilket dyr ville den ha vært?

RUGLETE: Maleriene i triptyket «The landscape held all the colors of burning» (2024) er laget med flytende voks som Linda Lamignan har smeltet over treplater. Den skimrende overflaten likner lys- og fargespill i olje. Foto: Eivind LauritzenRUGLETE: Maleriene i triptyket «The landscape held all the colors of burning» (2024) er laget med flytende voks som Linda Lamignan har smeltet over treplater. Den skimrende overflaten likner lys- og fargespill i olje. Foto: Eivind Lauritzen

If you go to the river

Linda Lamignan

Galleri F15, Moss

Står til 23. februar.

De siste årene har kunstnere interessert seg for olje, og ikke bare med hensyn til klimagassutslipp og økonomisk avkastning. Et spørsmål er hvorvidt oljeutvinningen forandrer våre liv og samfunn på grunnleggende, om enn uhåndgripelige måter.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kunst

Kunst

Jeg vil si deg noe

Anawana Halobas tidstypiske lyd- og bildeinstallasjoner ber om mer enn de gir.

Kunst

Lys og mørke

Mørke er den eneste stabile konstanten.

Kunst

Slik ble et tekstil­verk fra 1974 sentrum for årets krasseste kultur­debatt