Kronikk

Ti år med Uber i Norge – hva nå?

I randsonen av den norske arbeidslivsmodellen fant drosjeplattformene et rom for utnytting.

HVOR GÅR DROSJEN? Regjeringen vil regulere drosjenæringen, men ikke sjåførenes arbeidsvilkår, skriver forfatteren. Foto: Siv DolmenHVOR GÅR DROSJEN? Regjeringen vil regulere drosjenæringen, men ikke sjåførenes arbeidsvilkår, skriver forfatteren. Foto: Siv Dolmen

I dag, 19. november, er det ti år siden Uber første gang ble lansert i Norge. Uber kobler passasjerer og sjåfører sammen via en digital infrastruktur, en plattform. Sjåførene betales per tur de fullfører, og må ofte jobbe lange dager.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kronikk

Nå er det slutt på kubansk sovjet-kommunisme – ti år for seint, etter ekstremt press fra USA.

ICC har interne og eksterne problemer. Norge bør bidra på begge områder.

KI kan gi økt produk­ti­vitet på kort sikt. Hva skjer lengre fram i tid?