Kronikk

Ti år med Uber i Norge – hva nå?

I randsonen av den norske arbeidslivsmodellen fant drosjeplattformene et rom for utnytting.

HVOR GÅR DROSJEN? Regjeringen vil regulere drosjenæringen, men ikke sjåførenes arbeidsvilkår, skriver forfatteren. Foto: Siv DolmenHVOR GÅR DROSJEN? Regjeringen vil regulere drosjenæringen, men ikke sjåførenes arbeidsvilkår, skriver forfatteren. Foto: Siv Dolmen

I dag, 19. november, er det ti år siden Uber første gang ble lansert i Norge. Uber kobler passasjerer og sjåfører sammen via en digital infrastruktur, en plattform. Sjåførene betales per tur de fullfører, og må ofte jobbe lange dager.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kronikk

Ein gong var FN framleis verda sitt håp om fred. Også på den vesle landstripa på Gaza.

Hvis ikke de europeiske krigs­ro­pene skal bli en selvopp­fyl­lende profeti, er det kanskje på tide at mediene begynner å diskutere muligheten for fred?

Antira­sistisk senter får verken støtte eller aner­kjen­nelse fra myndig­he­tene. Blir vi ignorert fordi vi er for kritiske?