Kronikk

Ti år med Uber i Norge – hva nå?

I randsonen av den norske arbeidslivsmodellen fant drosjeplattformene et rom for utnytting.

HVOR GÅR DROSJEN? Regjeringen vil regulere drosjenæringen, men ikke sjåførenes arbeidsvilkår, skriver forfatteren. Foto: Siv DolmenHVOR GÅR DROSJEN? Regjeringen vil regulere drosjenæringen, men ikke sjåførenes arbeidsvilkår, skriver forfatteren. Foto: Siv Dolmen

I dag, 19. november, er det ti år siden Uber første gang ble lansert i Norge. Uber kobler passasjerer og sjåfører sammen via en digital infrastruktur, en plattform. Sjåførene betales per tur de fullfører, og må ofte jobbe lange dager.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kronikk

Invasjonen har gjort det umulig å gjen­nom­føre valg. Likevel er Ukraina i ferd med å legge en grunnmur for etter­krigs­de­mo­kra­tiet.

Jens Stol­ten­berg vil justere olje­fon­dets etikkråd til en ny tid. I realiteten skal vi slutte å spørre om hva som er rett, og gjøre det som lønner seg.

Kommentar frå eit tidsvitne.