Kronikk

Ti år med Uber i Norge – hva nå?

I randsonen av den norske arbeidslivsmodellen fant drosjeplattformene et rom for utnytting.

HVOR GÅR DROSJEN? Regjeringen vil regulere drosjenæringen, men ikke sjåførenes arbeidsvilkår, skriver forfatteren. Foto: Siv DolmenHVOR GÅR DROSJEN? Regjeringen vil regulere drosjenæringen, men ikke sjåførenes arbeidsvilkår, skriver forfatteren. Foto: Siv Dolmen

I dag, 19. november, er det ti år siden Uber første gang ble lansert i Norge. Uber kobler passasjerer og sjåfører sammen via en digital infrastruktur, en plattform. Sjåførene betales per tur de fullfører, og må ofte jobbe lange dager.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kronikk

Skal LO gjen­nom­føre sitt program for forbed­ring av AFP-ordningen, kreves det kamp.

Tiden er inne for at også store kunst­in­sti­tu­sjoner som Nasjo­nal­mu­seet våger å mene noe om Palestina.

Norge har dype og langvarige bånd til Tanzania. Etter volds­bøl­gen som fulgte valget i oktober, er spørsmålet: Hva nå?