Kronikk

Ti år med Uber i Norge – hva nå?

I randsonen av den norske arbeidslivsmodellen fant drosjeplattformene et rom for utnytting.

HVOR GÅR DROSJEN? Regjeringen vil regulere drosjenæringen, men ikke sjåførenes arbeidsvilkår, skriver forfatteren. Foto: Siv DolmenHVOR GÅR DROSJEN? Regjeringen vil regulere drosjenæringen, men ikke sjåførenes arbeidsvilkår, skriver forfatteren. Foto: Siv Dolmen

I dag, 19. november, er det ti år siden Uber første gang ble lansert i Norge. Uber kobler passasjerer og sjåfører sammen via en digital infrastruktur, en plattform. Sjåførene betales per tur de fullfører, og må ofte jobbe lange dager.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kronikk

Vestres forgjenger skulle snu opp ned på helse­foretaksmodellen, og nå varsler Ap reform. Men vil noen gi sykehusene pengene de trenger?

Helsinki-er­klæ­ringen fyller 50 år i dag. Vil prinsip­pene om felles sikkerhet få et comeback?

Nussirs kata­stro­fale plan om kobber­gruver i Finnmark har, tross alle miljø­hen­syn, fått tillatelse. Begrun­nelsen? Umulig å få tak i.