Kronikk

Ti år med Uber i Norge – hva nå?

I randsonen av den norske arbeidslivsmodellen fant drosjeplattformene et rom for utnytting.

HVOR GÅR DROSJEN? Regjeringen vil regulere drosjenæringen, men ikke sjåførenes arbeidsvilkår, skriver forfatteren. Foto: Siv DolmenHVOR GÅR DROSJEN? Regjeringen vil regulere drosjenæringen, men ikke sjåførenes arbeidsvilkår, skriver forfatteren. Foto: Siv Dolmen

I dag, 19. november, er det ti år siden Uber første gang ble lansert i Norge. Uber kobler passasjerer og sjåfører sammen via en digital infrastruktur, en plattform. Sjåførene betales per tur de fullfører, og må ofte jobbe lange dager.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kronikk

I Norge støtter to poten­si­elle regje­rings­par­tier alt Israel gjør. Nå må vi mobilisere mot mørkemanns­kreftene som støtter folke­mor­det på pale­sti­nerne.

Bjørn Vassnes har kanskje rett i frykten for at tekno­lo­gien vil forårsake sivi­li­sa­sjonens kollaps. Men han forstår seg ikke på hvordan kognisjon fungerer.

Fransk venstre­side er i systemisk ubalanse. Én kontro­ver­siell partileder kan ikke alene ta skylda for det.